Tuve kyrka i sommarskrud.
Foto: Backa pastorat

Tuve kyrka

Välkommen till denna gamla, vackra och pittoreska kyrka från 1100-talet som ligger i norra delen av Tuve - nära gränsen till Säve. En populär kyrka vid kyrkliga handlingar. Här firas gudstjänst på söndagar en gång i månaden.

Kommande evenemang

Frihamnsdagarna: Vem säger ni att jag är?

Seminarium på Bananpiren i samband med Frihamnsdagarna. Scen: Paviljongen Dawit. Trans & kyrkan – så här gör vi. Oliver Jähnke, vice ordförande i EKHO och Frida Ohlsson Sandahl, präst i Svenska kyrkan, om hur det är att kämpa för transpersoners rättigheter som transperson och som allierad och samtidigt finnas i kyrkan.

Frihamnsdagarna: Jag är en människa

Seminarium på Bananpiren i samband med Frihamnsdagarna. Scen: Paviljongen Dawit. En människa som begår brott är mer än bara en ”brottsling”. Inom svensk kriminalvård finns en vision om ”bättre ut”, att strafftid skall innebära en positiv skillnad. För att detta skall bli verklighet behöver det finnas utrymme för människors berättelse, och någon som vill lyssna.

Frihamnsdagarna: Att finna hopp & vägen fram i vår tid

Seminarium på Bananpiren i samband med Frihamnsdagarna. Scen: Tältscen Ingrid. En kort scenisk föreställning med Guldkören och Kristallerna. Båda grupperna är en del av verksamheten Stella i Guldhedskyrkan som riktar sig till människor med intellektuella funktionsvariationer. Under ledning av Eva Forngren och Nils Olandersson.

Tuve kyrka renoveras utvändigt

Under 2023 renoveras Tuve kyrka utvändigt. Kyrkan är tillgänglig för kyrkliga handlingar och gudstjänster.

Vill du ge en gåva till söndagens kollekt?

Swisha valfri summa till swishnummer 1236751952 eller skanna QR-koden i swish-appen.

Läs mer och kontakta oss!

Tuve kyrka i sommarskrud.

Om Tuve kyrka

På denna sida kan du läsa mer om Tuve kyrka och gå en virtuell vandring genom kyrkan.

Glashuset vid Tuve kyrka

I anslutning till Tuve kyrka ligger Glashuset. Här finns ett litet pentry samt toalett för kyrkobesökare. Glashuset är endast öppet i anslutning till gudstjänster och för toalettbesök vid förrättningar.

Boka dop och bröllop!

Boka dop online

Här kan du via webben hitta lediga doptider i Backa kyrka, Brunnsbokyrkan, Kärra kyrka, Säve kyrka och Tuve kyrka. Om du har en förfrågan gällande någon av pastoratets övriga kyrkor är du välkommen att kontakta oss via telefon, 031-17 98 00.

Boka vigsel online

Här kan du via webben hitta lediga vigseltider i Backa kyrka, Brunnsbokyrkan, Kärra kyrka, Säve kyrka och Tuve kyrka. Om du har en förfrågan gällande någon av pastoratets övriga kyrkor är du välkommen att kontakta oss via telefon, 031-17 98 00.