Foto: Emma Svensdotter

#envarmarestad

Nyhet Publicerad Ändrad

På morgonen tisdagen den 14 januari fick flera göteborgare en varm överraskning när de väntade på bussen eller spårvagnen. På flera hållplatser låg handstickade halsdukar och mössor – kvarlämnade, men inte borttappade – med en uppmaning att ta med dem hem. Bakom initiativet ligger Svenska kyrkan.

Det blåser kallt både bildligt och bokstavligt i vårt samhälle, men det finns många människor som står upp för medmänsklighet och värme. De handarbetade plaggen är en symbol för att vi alla kan bidra till en varmare stad.

– Engagerade människor i våra församlingar och kyrkor har stickat och virkat för att överraska den frusne i busskuren och sprida lite extra glädje just idag. Vi hoppas att den som gläds åt något av dessa värmande plagg ger sin glädje vidare genom att vara lite extra uppmärksam, skänka någon ett oväntat leende eller ge en hjälpande hand, säger Andrea Schleeh, kyrkoherde i Backa pastorat.

Under hösten har hundratals personer engagerat sig runt om i landet, efter en idé från Nederluleå församling - där utfördes kampanjen hösten 2018. De flesta har stickat halsdukar, men det finns även en och annan mössa, vantar eller raggsockar. Att sticka eller virka ett värmande plagg som läggs till skänks på hållplatser är en rikstäckande aktion under namnet #envarmarestad som Svenska kyrkan står bakom, där ett 60-tal församlingar/pastorat medverkar – från Sjöbo i söder till Piteå i norr.

Backa pastorat riktar ett stort tack till alla församlingsbor som engagerat sig i projektet och bidragit med fina hemstickade och virkade halsdukar, mössor och sockor.