Vad gör kyrkan för dig och mig? Diakon Annika Svensson om medlemskapet

Nyhet Publicerad Ändrad

Jag tror att de flesta av oss vet att du som medlem kan gå på fina gudstjänster och konserter. Vi kan gifta oss, vi kan få en begravningsgudstjänst, vi kan döpas och konfirmeras. Vad kyrkan gör mer än detta för dig och mig tänkte jag fundera lite kring.

Mitt syskonbarn ställde en fråga till mig om fackligt medlemskap. Hen var nyexad civilekonom. Skulle hen vara med i facket tro? Jag frågade hur hen tänkte om sitt medlemskap i Svenska kyrkan. Ett självklart JA blev svaret.

Kyrkan möter människor i alla livets situationer. Utan att betala extra kan en person få möjlighet till enskilda stödsamtal. Unga människor kan komma precis som de är till olika verksamheter. Barn och vuxna kan sjunga i kör och fylla på med oxytocin och sänka kortisolet i kroppen. Äldre och andra som behöver det, kan bryta sin ensamhet.

När livet tumlar runt med en eller livet är på topp, kan var och en av oss få bli sedd och bekräftad av andra människor samtidigt som det förmedlas att Gud är kärlek. Att Jesus är här för dig och för mig. Här och nu. Att det finns ett hopp som sträcker sig härifrån och till evigheten- och tillbaks igen!

Alla konfirmander i pastoratet som konfirmeras innan juni var på läger. Den Gyllene regeln gick som ett mantra över dagarna. Allt vad du vill att någon ska göra för dig, ska du göra för den.

Det är kyrkans gyllene regel. Något som Backa pastorat i alla sammanhang försöker att förmedla. Du och jag är unika och att vi är bra precis som vi är. Att vi dessutom kan vara tillsammans i vår ”Svenska kyrkan-gemenskap ” gör det ännu bättre. För tillsammans i gemenskap blir det oftast mycket bättre! Eller hur?!

Svenska kyrkan är en medlemsorganisation. Vi som medlemmar kan vara med och påverka vad vi vill att kyrkan ska få betyda för sina medlemmar här i Backa pastorat. Om du är medlem bidrar du med massor som gör att vi tillsammans kan nå ut med bland annat Gyllene regelns viktiga budskap.

”Allt vad du vill att någon ska göra för dig, ska du göra för den.”

// Annika Svensson, diakon