Info del 3 augusti 21

Kära alla vänner till vår kyrka i Agia Napa!

Fram till våren 2020 gick den ekonomiska driften av kyrkan bra, med stort bidrag från Svenska kyrkan i utlandet, god ekonomisk kontroll överskott och utan några större utmaninger. Så kom Corona pandemin och vi blev ställda inför inte bara en, men två nya utmaninger. Svenska kyrkan i Utlandet varslade om att vi inte får det årliga ekonomiska bidraget för 2021. Detta bidrag har täckt hyran av både kyrkolokal och prästbostad. Nedskäringen beror på flera orsaker och spesiellt p.g.a. den skarpa ekonomiska nedskäringen. Utlandskyrkan måste från år 2030 omställas till mer självfinansierd drift:Vi har påbörjat denna omställingen. Dessa omständigheter har drastisk ändrat ekonomin för församlingen på Cypern, med nedskärningar, nödvändig anpassning av verksamheten och strikt ekonomisk styring. Två hyrda bostader har sagts upp. Den ena ”prästbilen” är såld. Två av tre lokalt anställda är uppsagda. Allt detta för att kyrkans verksamhet är minimal. De två senaste åren har varit det mest krävande som kyrkorådet någonsin har haft, men kyrkorådet är lösningsorienterat och ser fremåt. Kyrkan kommer att behöva flera frivilliga och inte minst flera medlemmer i fremtiden. Vi har därför en stor önskan till alla kyrkans vänner, oavsett om du är medlem i  den svenska eller norska kyrkan i hemlandet.DITT MEDLEMSKAP I VÅR KYRKA PÅ cYPERN BIDRAR ATT UPPRÄTTHÅLLA KYRKAN OCH DESS VERKSAMHET HÄR.

Info del 3 August 2021

Kjære alle venner av vår kirke i AyiaNapa.

Frem til våren 2020, gikk den økonomiske driften av kirken bra. Med stort bidrag fra Svenska kyrkan i utlandet. God økonomisk styring, overskudd og uten de store utfordringer. Så kom corona pandemien og vi ble ikke bare stilt over for en men to nye utfordringer. For Svenska kyrkan i utlandet varslet at vi ikke får det årlige økonomiske tilskuddet for 2021. Som har dekket leie av kirkebygg og prestebolig. Grunnet flere forhold, med sterke økonomiske nedskjæringer til den Svenske kirken. Utenlandskirkene må fra 2030 omstille seg til mer selvfinansiert drift. Vi har påbegynt denne omstillingen. Disse to forhold har endret vår menighet på Kypros sin økonomi drastisk. Med nedskjæringer, strenge avpassning til driften og streng økonomisk styring. Eksempelvis oppsigelser av to leide bosteder. Salg av ene ”prestebilen”. To av tre ansatte er sagt opp, da kirkens drift er minimal. De to siste årene er følgelig av de mest krevende styret har hatt. Men kirkerådet er løsningsorientert og ser fremover. Kirken trenger flere frivillige og ikke minst flere medlemmer fremover. Vi har derfor en sterk bønn til alle kirkens venner! Uansett deiit medlemskap i Svensk eller Norsk kirke. DITT MEDLEMSKAP I VÅR KIRKE PÅ KYPROS BIDRAR TIL Å OPPRETTHOLDE KIRKENS MANGE TILBUD.