Foto: Elisabeth Zenonos

Bröllop

Cypern är för många ön med kristallklart vatten och värmande sol, en plats där romantiken flödar. Cypern är kanske just platsen där ni vill bekräfta eller förnya er kärlek inför Gud och inför andra.

Kyrklig välsignelse över äktenskap

Bröllop är en juridisk handling. På Cypern har varken Svenska kyrkan eller Sjømannskirken vigselrätt. Däremot kan prästen ge kyrklig välsignelse över ett borgerligt ingånget äktenskap. Välsignelsen utformas så att den påminner mycket om vigselgudstjänsten. I samråd med prästen bestämmer ni själva detaljerna. Om ni önskar en kyrklig välsignelse måste ni alltså gifta er borgerligt i Sverige, Norge eller i kommunhuset här i Ayia Napa innan.

Förnyelse av äktenskapslöften

Att förnya sina äktenskapslöften i kyrkan är relativt nytt för många. Skälen till att göra detta varierar. Det är lätt att glömma att tala om att man älskar varandra och vad man uppskattar hos den andra parten. I en stressig vardag med ett familjepussel som inte riktigt går ihop får romantiken inte alltid plats. En annan anledning kan vara att paret firar ett jubileum, till exempel att det var 5, 10 eller 40 år sedan man gifte sig. Oavsett anledning kommer det att bli en minnesvärd stund.

Det finns ingen bestämd ritual för förnyelse av äktenskapslöften. Detta ger er stor frihet att själva utforma gudstjänsten i samråd med prästen.

Kostnad: Avgiften är €300 för kyrklig välsignelse över äktenskap alternativt gudstjänst med förnyelse av äktenskapslöften och bidrar till den viktiga verksamhet som församlingen har på Cypern.

Konnos Bay Foto: Lena Andersson

Kom ihåg att ta med

🤍Pass
🤍Vigsel- eller partnerskapsbevis
🤍Blankett för kyrklig välsignelse, den beställer ni i hemförsamlingen

Information: På grund av värmen brukar tiden sen eftermiddag passa bäst för välsignelser, innan solnedgången. Välsignelsen äger rum i kyrkans kapell eller i trädgården vid prästens residens vid havet.

Tips: Boka en bröllopssolist till detta speciella tillfälle med Cecilia’s Wedding Entertainment. Cecilia Berg Mouskovia är en etablerad svensk bröllopssångerska för sång vid vigsel, bröllopsfest och välsingnels mm.

Cecilia har en bred repertoar som inkluderar både klassiska visor och moderna hits. Kontakta henne via mail på ciaberg@primehome.com för mer information och länkar till inspelningar och videor.

Det finns flera blomsterbutiker och bröllopsplanerare på Cypern, så hör av er om ni behöver vägledning.

Kontakt: För ytterligare frågor och eventuell bokning av välsignelse kontaktar ni oss på:

Email: ayianapa@svenskakyrkan.se

Telefon: (+357) 23 722 798