Diakonen =  medmänniska, medvandrare

Behöver du någon att tala med? Att få dela dina tankar med någon som har tystnadsplikt gör skillnad. Det kan gälla tro och liv eller bara livet som pågår.

Diakoner har också tystnadsplikt

Diakonen arbetar mitt i församlingen och har ansvaret för kyrkans sociala arbete. Diakonen stödjer människor i att finna sig själva och en plats i tillvaron. Det kan handla om att samtala och ge stöd, enskilt eller i grupp. Till uppgifterna hör att leda ideella eller andra grupper i församlingen, ordna hembesök eller sjukbesök, arbeta med barn och unga, personer med missbruksproblem eller asylsökande. Det handlar också om att föra de utsattas talan och formulera de dilemman som välfärdssamhället skapat.

Ett Utåtriktat, socialt yrke

Diakonen är en naturlig länk mellan kyrka och samhälle och har ofta ett stort kontaktnät. Kontakter med socialtjänst, kommun, sjukhus, Arbetsförmedling, Försäkringskassa och ideella organisationer är vanliga. Till yrkesrollen hör att stödja dem som hamnat mellan olika offentliga instansers ansvarsområden och att ibland ge stöd i juridiska processer.

Gudstjänsten en källa till kraft

Församlingens diakoni hämtar kraft ur gudstjänsten och människors utsatthet har en naturlig plats där. Att leda andakter, gudstjänster och medverka i mässan ingår i diakonens uppgifter. Att skapa mötesplatser och vara en möjliggörare till gemenskap i liv är diakonins och kyrkans hjärta.

Behöver du prata med någon? Hör av dig till: