Vernissage 2016
Foto: Ola Hedenrud

Mötesplatser Mikaelskyrkan

I Mikaelskyrkan finns det verksamhet för alla åldrar. Välkommen att ta del av våra grupper och mötesplatser!

Himlens fönster - En ikon blir till

I fotoutställningen ”Himlens fönster” följer vi, med fotografen Mikael Ringlanders perspektiv, ikonmålaren Erland Forsberg i processen när en ikon blir till. Mikaelskyrkan 7 april – 26 maj.

Föreläsningar i Mikaelskyrkan 14 och 15 april

Föreläsning om Anti-mobbning

Nu kan ni få träffa Alex Hermansson och fundera kring det viktiga som många av oss önskar: Vänskap, trygghet och mod att säga ifrån när något känns fel. Rekommenderad ålder från 8 år, barn under 11 år i sällskap av vuxen. Mikaelskyrkan söndag 14 april 11.00. Anmälan.

Föreläsning: Från sorg och förlust till lycka

Att det finns hjälp och redskap att få ett underbart liv även om det något svårt eller det värsta händer. Vilka steg man behöver ta. Hur man kan vända sorg och lära sig lycka i varje dag. Föreläsning med livscoachen Lasse Linderström, Mikaelskyrkan söndag 14 april 13.30. Anmälan.

Föreläsning: Vardag med mobbing och våld

En resa från att mobbas till våld och kriminalitet. Att våga bryta sig loss. Föreläsning med livscoachen Lasse Linderström, Mikaelskyrkan måndag 15 april 19.00. Anmälan.

Musik och färgfrossa

Kreativa måndagskvällar - en verksamhet för människor med intellektuella funktionsvariationer. Vi träffas och lär känna varandra och kyrkan och har roligt tillsammans. Detta gör vi genom olika skapande uttrycksmedel såsom musik, rytmik, drama, måleri och dans. Vi startar kvällen med att fika. Mikaelskyrkan måndagar klockan 18.00-19.30.

Någon står vid vattnet och balanser tre stenar på varandra i handen.

Nyfiken på Mindfulness

Börja året med att hitta nya goda vanor! Välkommen på en introduktionskurs i mindfulness, medveten närvaro, där vi övar oss i att bli mer medvetna om våra reaktioner, våra val och livet som det är. Mikaelskyrkan fem tisdagar 10.00-11.40 med start 23/1. Anmälan.

Middagsbön

En stunds stillhet med psalmsång, bibelberättelser, bön och musik. Mikaelskyrkan tisdagar klockan 11.45. Därefter sopplunch och samvaro i församlingssalen.

Sopplunch

Soppa och gemenskap i församlingssalen efter middagsbönen 11.45. Mikaelskyrkan tisdagar 12.00-14.00.

En påbörjad stickning med rött garn ligger på ett bord.

Stick- och virkcafé

Vi stickar, virkar, syr eller gör annat handarbete och ger varandra tips och inspiration. Trevlig gemenskap och fika! Mikaelskyrkan varannan torsdag 11.00-13.00. (ojämna veckor) Start 2/2.

En kvinna med knäppta händer och slutna ögon. Ett hjärta svävar framför henne.

Hjärtats bön - tyst meditation

Mikaelskyrkan inbjuder till att utforska den bönetradition vi kallar för Hjärtats bön. Torsdag 15 februari 18.00. (torsdagar ojämna veckor)

Soppmässa i Mikaelskyrkan

En torsdag i månaden, klockan 18.00, äter vi en enkel måltid tillsammans innan veckomässan. Vårens datum: 25/1, 22/2,18/4, 16/5 och 13/6. Välkommen!

Veckomässa Mikaelskyrkan

En stilla mässa. Mikaelskyrkan torsdagar klockan 19.00.

Oasen

En ny mötesplats i Mikaelskyrkan för dig som behöver varva ner från det som stressar och bara vill få vara på en plats utan krav. Under våren kommer vi att ha ett antal träffar för primärt föräldrar till barn med olika funktionsvariationer. Mikaelskyrkan en söndag i månaden 13.00-16.00, 24/3, 28/4, 26/5 och 16/6. Anmälan.

Närbild på en maskros.

Leva vidare

En samtalsgrupp om sorgen. Vi träffas 5-6 gånger tillsammans med en diakon och/eller präst för att få tala om känslor, upplevelser och erfarenheter. Vi lär oss också lite om sorgens olika faser och om hur livet kan gestalta sig. Nya grupper startar i Billdals kyrka och i Mikaelskyrkan under våren. Välkommen!

Kvinnornas boksamtal i påsktid

Vi läser Hemlängtan  - att gå den inre vägen av Patricia Tudor-Sandahl. Mikaelskyrkan tisdagar 19.00-20.30. Datum: 16/4,  23/4, 7/5 och 21/5. Anmälan. Välkommen med!

Kvinnofrukost med tema: Kvinnostyrka

Sara Almer, humanitär arbetare, delar med sig av porträtt av kvinnostyrka från olika kontinenter och kulturer. Vi diskuterar vad kvinnosolidaritet och medmänsklighet innebär i dag. Mikaelskyrkan lördag 11 maj 9.00-11.00. Anmälan. Välkommen!