Närbild på en röd ros.

Begravning

Gudstjänsten vid begravningen är en akt av kärlek och respekt för den som är död.

För information och bokningar kontakta:

Askims församlingsexpedition
E-post: askim.forsamling@svenskakyrkan.se

Besöksadress: Skalldalsvägen 1B, Hovås (Askims församlingshem)

Begravning i Askims församling

Begravningsgudstjänst

Här kan du läsa hur det går till att boka och förbereda begravningsgudstjänst i församlingens kyrkor.

Själaringning

Själaringning för dem som avlidit under veckan sker i Askims kyrka på fredagar klockan 16.00. Ett ljus tänds för var och en och kyrkklockorna ringer. Präst eller diakon håller en kort andakt och finns där för samtal.

Bårtäcke

I Askims kyrka finns ett bårtäcke som kan lånas vid begravning i någon av församlingens kyrkor. Bårtäcket gjordes i samband med att Askims kyrka renoverades 1999. Färgerna harmonierar med färgsättningen i kyrkan.

Foto: Tommy Hvitfeldt

Svenska kyrkans gemensamma webbsidor om begravning och sorg

En liten vit sten med texten Älskade morfar.

När någon dör

Vem tar hand om kroppen när någon dör? Vilka räknas som närmast anhöriga och vad ska de göra? Här kan du läsa om vad som ska göras när någon dör, och av vem.

En begravningsbukett i form av ett hjärta av röda rosor står framför en kista.

Planera en kyrklig begravning

På den här sidan berättar vi steg för steg om hur du kan vara med och planera för begravningsgudstjänsten – och om det som händer före och efter den.

Några personer och en kvinnlig präst sitter på stolar i en ring i en kyrka.

Stöd i sorgen

Det finns ett liv efter döden – också för dig som blir kvar. I kyrkan kan du dela sorgen med någon som lyssnar och förstår.