Foto: Linda Gunnarson

Gunnarskogs kyrka

Gunnarskogs församling med Gunnarskogs kyrka har cirka 1 700 församlingstillhöriga och ligger 20 kilometer norr om Arvika.

Gunnarskogs kyrka
På Stommen i det gamla Jösse härad, där sjöarna Gunnern och Bergsjön möts, är Gunnarskogs kyrka belägen, cirka 20 km norr om Arvika i Värmland.

Den nuvarande kyrkan är den tredje på platsen och stod färdig 1727. Korsarmarna tillkom på 1780-talet. Tornet byggdes 1854 och som en kuriositet kan nämnas att tornet på Gunnarskogs kyrka ska ha givit professor Ragnar Östberg inspiration till tornet på Stockholms Stadshus.

Predikstol (1738), altaruppsats (1739) och läktarbarriär (1757-60) är arbeten av Isac Schulström och stilen brukar kallas "bondbarock".

Kyrkklockor i Gunnarskogs kyrka Ladda ner
Kyrkklockor i Gunnarskogs kyrka
Sockenstugan i Gunnarskog

Musik och kultur

Här finns det plats för olika typer av musik. Här kan du utveckla ditt musikintresse genom att sjunga i kör eller gå på konsert.

Tre flickor ser förväntansfulla ut.

Barn och familj

Vi vill hälsa er och ert/era barn varmt välkomna till någon av våra olika grupper.

Välkommen på våra gemenskapsträffar

Här får vi träffas och trivas.