Välkommen Mats Björk

Tillförordnad kyrkoherde i Arjeplog-Arvidsjaurs pastorat.

Med en känsla av att komma hem har jag nu, sedan årsskiftet, gått in i uppgiften som tillförordnad kyrkoherde i Arjeplog-Arvidsjaurs pastorat. I första hand handlar det om ett förordande under tre månader men kan eventuellt bli en längre period än så. Det känns kul och spännande att gå in i detta och jag ser verkligen fram emot det som väntar.

Närmast kommer jag från en tjänst i utlandskyrkan men har på grund av coronapandemin jobbat en hel del hemifrån. Jag bor i Skellefteås utkant, är gift och har tre utflugna barn.

En känsla av att komma hem, skrev jag. Kanske är det inte så konstigt då jag växt upp i Arvidsjaur, och sedan unga år gärna söker fiskelyckan i Arjeplogs fantastiska fiskevatten. Denna byggd är min hembygd.

Blickar jag framåt så är min förhoppning att vi snart ska slippa alla de restriktioner vi lever under, och att alla goda krafter, utan påtvingad distans, gemensamt ska kunna öppna dörrar till sammanhang som får oss att växa som människor.

All himmelsk välsignelse önskar jag er alla och ser fram emot många goda möten och samtal.

Mats Björk