Kyrkoherden har ordet

En hälsning och ett avsked från kyrkoherde Ivar Sundström.

För två år sedan kom jag hit till Arvidsjaur för att börja min tjänst som kyrkoherde. Jag hade lovat min fru att efter två år skulle jag gå i pension. Hon var skeptisk men vi var överens om mina planer.

Nu har två år gått och jag vill tacka er alla. Jag har fått uppleva så mycket av glädje, jag har fått döpa era barn, jag har fått dela er glädje i vigslarna. Jag har fått dela er sorg när vi har begravt era nära och kära. Jag har fått möta er i gudstjänster, räcka er Kristi kropp och blod i nattvarden och fått välsigna er i Guds namn. Jag är så tacksam för den tid jag fått vara till er tjänst.

Jag har fått möta er utanför kyrkan, jag har samtalat med er om både stort och smått, fått svara på frågor om det kanske serveras våfflor i Församlingshemmet, om det finns grädde och sylt.

Jag är uppriktigt stolt över att jag fått vara kyrkoherde i Arjeplog och Arvidsjaur, jag ser det som kronan i min prästerliga karriär.

Så jag vill tacka dig, du som gett min tid hos er mening och innehåll. Det är tidvis varit tungt och svårt men det jag bär med mig är ändå mötet med dig, du församlingsbo som är min uppdrags-givare.

Kyrkorna i Arjeplog och Arvidsjaur har bägge ett särskilt utrymme i mitt hjärta och det är med glädje jag tänker på de möten jag haft med dig där, i både glädje och sorg.
Tack för att ni tagit emot mig! Jag önskar er Guds rika välsignelse.

Ivar Sundström

Ivar Sundströms avskedspredikan

Högmässa - 6 september kl. 11.00 i Arjeplogs kyrka
Gudstjänst - 6 september kl. 15.00 i Slagnäs kyrka
Högmässa - 20 september kl. 11.00 i Arvidsjaurs kyrka

På grund av restriktioner kommer vi bara tillåta 50 personer i kyrkan, så kom gärna i god tid.