Någon tar handsprit från en liten flaska.

Information angående Coronaviruset och Covid-19

Svenska kyrkan anpassar sin verksamhet efter myndigheternas rekommendationer som rör coronaviruset. Arjeplog-Arvidsjaurs Pastorat tar frågan om smittspridning på största allvar, följer utvecklingen och kommer att utgå från allmänna råd från Svenska kyrkan på nationell nivå och Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer

I våra kyrkor anpassar vi oss efter rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten. Gränserna för hur många som får samlas, gäller också våra kyrkor. Gudstjänsterna blir mindre och de som samlas ska förstås inte tillhöra riskgrupperna eller ha symptom. Svenska kyrkan hjälper dig att finna formerna för hur vi kan göra i denna speciella situation.

En lapp med en bön till dem som har det svårt under coronapandemin.

Uttalande från Svenska Kyrkans biskopar

I enlighet med de bestämmelser som förväntas gälla från den 24 november 2020 ger vi följande gemensamma råd och rekommendationer:

VI BEGRÄNSAR ANTALET BESÖKARE I VÅRA LOKALER

ARJEPLOGS KYRKA

ARVIDSJAURS KYRKA

SLAGNÄS KYRKA

VILANS KAPELL

HOPPETS KAPELL
8 personer

Kyrkan är en trygg punkt för många, särskilt i tider av kris. Så långt det är möjligt fortsätter därför Svenska kyrkans församlingar att hålla öppet, fira gudstjänst och bedriva annan verksamhet. Samtidigt följer kyrkan noga Folkhälsomyndighetens anvisningar och anpassar verksamheten därefter.

allmänna riktlinjer

• Om vi är sjuka eller känner att något är på gång, stanna hemma tills du blivit frisk.
  • Tvätta händerna grundligt och länge.
  • Nys och hosta alltid i armvecket eller i en näsduk, aldrig i händerna eller rakt ut i luften.
  • Undvik att ta varandra i hand eller övrig kroppskontakt.
  • Vid misstanke om smitta, kontakta 1177 Sjukvårdsupplysningen innan du uppsöker en mottagning för att förhindra smittspridning.
  • Utvärdera i vanlig ordning om resor är nödvändiga – går det att delta på annat sätt?​

riktlinjer i gudstjänstlivet
(fetmarkerad text är nya direktiv och rekommendationer)

• Så långt det är möjligt fortsätter våra församlingar att hålla öppet, fira gudstjänst och bedriva annan verksamhet.
  • Tjänstgörande präst ser till att grundligt tvätta sina händer innan utdelandet av nattvard. Fr.o.m 11/11 och året ut kommer vi inte att ha några mässor i våra kyrkor och andaktsrum. Det blir gudstjänster istället.
  • Vid mottagande av bröd och vin under nattvarden, doppar vi brödet i vinet och undvik hudkontakt med vinet. Det går även bra att bara ta emot brödet. Fr.o.m 11/11 och året ut kommer vi inte att ha några mässor i våra kyrkor och andaktsrum. Det blir gudstjänster istället.
  • Undvik kroppskontakt under fridshälsningen. Ett nick eller ett leende går utmärkt.
  • Vänligen respektera de som väljer att sitta på avstånd i kyrkan.
  • Vi har stängt av vissa bänkrader i kyrkan för att lättare hålla avstånd från varandra.
  • Vi avstår från att hänga av oss ytterkläderna i våra lokaler för att undvika trängsel och folksamling i kapprummen.

pausad verksamhet

Efter nya direktiv från 10 november så pausas all gruppverksamhet åter igen.

om du behöver kontakta pastorsexpeditionen

Ring eller maila oss gärna istället för att besöka oss med omsorg om oss alla. Tack!

Arjeplogs Pastorsexpedition: 0961-612 50

Arvidsjaurs Pastorsexpedition: 0960-478 00