Dop

Vill du låta döpa ditt lilla barn? Eller är du ung eller vuxen och vill bli döpt själv? Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj.

DOP

Alla barn som döps i Arjeplog-Arvidsjaurs pastorat får ett doplöv i samband med dopet. Lövet hängs upp i dopträdet i respektive församlings kyrka.

Foto: Lena Jakobsson Lundgren

Alla dopbarn med föräldrar får en inbjudan till gudstjänsten för stora och små och då får man hämta sitt doplöv. Släktingar och vänner är givetvis också välkomna.

När ni kommer till gudstjänsten, ta då gärna med det dopljus ni fick när ert barn döptes och givetvis om ni vill kan ni ta med syskonens dopljus. Vi ställer alla dopljusen på altaret under gudstjänsten.

Festlig inledning på medlemskapet

Den som döps blir samtidigt medlem i Svenska kyrkan.

SVENSKA KYRKAN DÖPER BÅDE BARN OCH VUXNA

Små barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Man behöver inte prestera något, tro på rätt sätt eller förstå allting. Tvärt om – dopet är en gåva som bara är att ta emot.

Mer om dopet

Dopgudstjänsten