Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Åtgärder mot den ökade smittspridningen av covid-19

Föreskrifter vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar.

Med reservation för ändringar vid nya restriktioner eller åtgärder.
Senast uppdaterad 20 januari.

Åtgärder som GÄLLER FRÅN OCH MED den 19 januari

• Deltagartaket för privata sammankomster som genomförs i hyrda lokaler, områden eller utrymmen, till exempel festvåningar eller festbåtar, sänks till 20 personer. Det gäller dock inte om de används för minnesstunder i samband med en begravningsceremoni då gäller deltagartaket på 50 personer även fortsättningsvis.

Åtgärder som gäller från och med den 12 januari

• De nya föreskrifterna innebär att vid sammankomster och tillställningar inomhus med fler än 20 deltagare tillåts enbart sittande deltagare.
  • Deltagarna ska delas upp i sällskap på maximalt 8 personer.
  • Det ska också vara minst 1 meter mellan sällskapen.

åtgärder och anpassningar i arjeplog-arvidsjaurs pastorat

• Pastorsexpeditionerna i Arjeplog och Arvidsjaur har öppet som vanligt, men vi vädjar att du avstår från att besöka oss och i första hand väljer att ringa eller maila oss.
  • Vid allmänna sammankomster, såsom gudstjänster, andakter och kyrkliga handlingar (dop, vigsel och begravning), har vi valt att sätta en gräns på 50 personer för att undvika kravet på att använda vaccinationspass efter ärkebiskopens uttalande om att vaccinationspass äventyrar religionsfriheten.
  • Vid privata sammankomster (t.ex dopkalas) begränsas antalet deltagare till 20. Vid undantag minnesstunder i samband med begravning som begränsas till 50 personer (OBS! Om lokalen tillåter!)
  • Begravningar i Hoppets kapell i Arvidsjaur begränsas till 15 deltagare. Vid fler deltagare flyttas begravningsgudstjänsten till Arvidsjaurs kyrka.
  • Begravningar i Vilans kapell i Arjeplog begränsas till 20 deltagare. Vid fler deltagare flyttas begravningsgudstjänsten till Arjeplogs kyrka.
  • I Arvidsjaurs församling pausar vi kyrkkaffe efter gudstjänsterna.
  • Inga mässor (nattvard) firas vid den söndagliga gudstjänsten. Enskilt nattvardsfirande erbjuds alla som önskar.
  • Vi firar inga mässor/andakter på våra äldreboenden för tillfället.
  • Ingen lägerverksamhet genomförs för tillfället.
  • Uppstart för ev. körverksamhet skjuts fram/pausas.

Källor:
Folkhälsomyndigeten - "Fler åtgärder införs mot den ökade smittspridningen av covid-19"
Sydsvenskan - "Ärkebiskopen: Vaccinbevis bryter mot religionsfriheten"
Regeringen - "Regeringen beslutar om deltagartak för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar, mässor och privata sammankomster i hyrda lokaler"