Att vara Gravrättsinnehavare

Vad innebär det?

Att vara gravrättsinnehavare innebär att man har rätt till att nyttja en viss gravplats inom en offentlig begravningsplats. En gravplats kan ha en eller flera gravrättsinnehavare. Finns det flera ska de fatta alla beslut gemensamt. Man har rättigheter och skyldigheter som man bör vara medveten om.

Rättigheter

• Gravrättsinnehavaren bestämmer vem som får gravsättas inom gravplatsen. Ensamma gravrättsinnehavare har vid sin död rätt att gravsättas inom den gravplats där man innehaft gravrätten. Finns flera ska dessa tillfrågas.
  • Gravrättsinnehavaren har rätt att förse gravplatsen med gravanordning och bestämma övrig utsmyckning. Kyrkogårdsförvaltningen har rätt att besluta om begränsningar för att tillgodose en god gravkultur.
  • Gravrättsinnehavaren har rätt att föra bort gravanordningen efter upplåtelsetidens slut.
  • Gravrättsinnehavaren har rätt att förnya, överlåta, återlämna och förordna gravrätten.

Skyldigheter

Gravrättsinnehavaren är skyldig att hålla gravplatsen i ett ordnat och värdigt skick. Det kan man göra själv eller köpa tjänsten av tex kyrkogårdsförvaltningen.  Vi vill att gravrättsinnehavaren meddelar adressändring så vi snabbt kan komma i kontakt.

När en gravrättsinnehavare avlidit eller vid upplåtande av ny gravrätt är det viktigt att en ny gravrättsinnehavare utses snarast möjligt. Så att vi kan ordna med praktiska frågor så som gravanordningens uppsättande.

Inga ansökningar om gravanordningar behandlas innan gravrättsinnehavare är utsedd.

Det är dödsboet efter den avlidne som utser ny innehavare och alla dödsbodelägare ska vara delaktiga i beslutet. Kyrkogårdsförvaltningen skickar blankett för innehav till dödsboet.

Gravrättsinnehavare-hur går det till?

Då en gravrättsinnehavare avlidit eller vid upplåtelse av ny grav ska gravrättsinnehavare anmälas. Man kan vara en eller flera innehavare, är man flera beslutar man gemensamt om gravrätten. Kyrkogårdsförvaltningen har anmälningsblankett. Om flera ska vara innehavare ska samtliga underteckna blanketten. Upplåtelsetid av gravrätten är 25 år och om det sker nya gravsättningar under den tiden förlängs upplåtelsetiden så att den alltid är 25 år från senaste gravsättning.

Förnyelse av gravrätt

När en gravrätt närmar sig sitt slut kommer gravrättsinnehavaren att få ett          erbjudande om att förnya gravrätten. Man kan välja att förnya i 15 eller 25 år och kostnaden är 350 respektive 600kr/kistgravplats som gravrätten innehåller.

Överlåtelse av gravrätt

Om gravrättsinnehavaren vill överlåta gravrätten till någon annan person anmäler man detta till kyrkogårdsförvaltningen via en blankett. Gravrätten kan överlåtas till släkting eller nära vän till de gravsatta.

Återlämnande av gravrätt

Om gravrättsinnehavaren vill återlämna sin gravrätt i förtid anmäler man detta via en blankett. Vi uppmanar att man ställer frågan till alla släktingar om någon vill ta över gravrätten och att man informerar dem om att gravvården kommer att avlägsnas från gravplatsen. Annas finns risken att någon kommer till kyrkogården och upptäcker att gravvården är borttagen och blir mycket ledsen.

Förordnande av gravrätt

Om gravrättsinnehavaren vill bestämma vilken som ska överta gravrätten efter    gravrättsinnehavarens bortgång anmäler man detta via blankett hos oss.              Gravrätten övergår då automatiskt, förutsatt att den tilltänka personen är villig att ta över gravrätten.

”….av jord är du kommen ”

Uppförande av gravanordning

Om gravrätts innehavaren vill uppföra en ny eller ändra en befintlig gravanordning  ska en anmälan göras till kyrkogårdsförvaltningen. Gravanordningen måste uppfylla kraven för säker montering. Detta hjälper gravstensfirman till med. Det är bra att ha i åtanke vilken gravanordning man tänkt sig när man väljer gravplats så att den passar in i omgivningarna. Kyrkogårdsförvaltningen kommer sedan att ta ett beslut om godkännande av gravanordningen och meddelar skriftligen sitt beslut till stenfirman/gravrättsinnehavaren. Vid avslag finns möjlighet att överklaga hos Länsstyrelsen.

Skötsel av graven

Gravrättsinnehavaren är skyldig att hålla gravplatsen i ett ordnat och värdigt skick. Det får man naturligtvis sköta själv och det är bra att samråda med kyrkogårdsförvaltningen innan några större planteringar uppförs, så att de i framtiden inte utgör ett hinder för personalen eller intilliggande gravplats.

Kyrkogårdsförvaltningen kan hjälpa till med skötsel men man kan också anlita    någon annan. Skulle gravrättsinnehavaren underlåta att sköta graven kan gravrätten komma att återtas. Om gravrättsinnehavaren inte går att nå under en period på två år, trots att kyrkogårdsförvaltningen gjort alla försök till kontakt som anses rimliga kan gravrätten komma att återtas.

Vid frågor om gravrätten kontakta gärna kyrkvaktmästare på plats eller Kyrkogårdsförvaltningen.