Energibesparande åtgärder i församlingen

Under de kommande vintermånaderna kommer Araslövs församling att genomföra ett antal energibesparande åtgärder. Läs mer!

Energipriserna skenar och många kyrkor i Lunds stift kan behöva stänga i vinter när värmekostnaderna blir orimliga. Vi väljer just nu att genomföra energibesparande åtgärder.

Vilka åtgärder kommer göras?

Vi kommer att sänka temperaturen i alla våra lokaler där det är möjligt och vi alla i personalen anstränger oss för att spara el och unvika onödig förbrukning.

De två viktigaste åtgärderna är att sänka temperaturen i alla lokaler där det är möjligt och ha färre lampor tända. Exempel är släckt fasadbelysning, korta tiden för belysning utomhus, undvika smålampor och julbelysning i fönstren som inte är LED.

Norra Strö kyrka värms med direktverkande el och vi kommer att sänka temperaturen maximalt, ca 14 grader eller lägre om det är möjligt. Under perioden november-mars kommer vi även minska antalet gudstjänster till en gång i månaden.

I Önnestads och Färlövs kyrkor ska temperaturen sänkas till max 18 grader under gudstjänsterna. Vi kommer ta fram filtar och lägga i kyrkbänkarna.

Hur påverkar detta mig som församlingsbo?

Under perioden november – mars erbjuder vi endast dop i den kyrka som ska värmas upp inför söndagens gudstjänst. Är datumet viktigt kan man välja den kyrka som är uppvärmd på det specifika datumet eller om en specifik kyrka är viktig så kan man välja den söndag då kyrkan är uppvärmd.

Vi ber om förståelse för dessa energibesparande åtgärder så vi kan fortsätta hålla våra kyrkor öppna och inte behöva stänga ner dom helt.

Har du frågor kring våra energibesparingar?

Välkommen att kontakta oss!

E-post: araslov.forsamling@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Wrangels allé 61 29175 Färlöv
Postadress: Box 11069 29111 Färlöv

OBS!

Under vecka 40-43 kommer expeditionen ha begränsade öppettider. Öppettiderna för dessa veckor är: Tisdag och onsdag kl 10.30-12.00.

Från och med vecka 44 kommer expeditionen fortsättningsvis ha öppet tisdag-torsdag kl 10.30-12.00.