En ung glad tjej håller upp ett färggrant stenhjärta.
Foto: Magnus Aronson /Ikon

Bli medlem!

Tack vare dig kan Borgsjö-Haverö församling erbjuda en mångfaldig verksamhet. Varje medlem behövs för att vi ska kunna fortsätta med vårt arbete. Vill du bli medlem? Anmäl dig här.

Alla som döps inom Svenska kyrkan blir medlemmar automatiskt. Både barn, tonåringar och äldre kan döpas. Rådgör med en präst i din församling om vilken förberedelse för dopet som kan bli aktuell i ditt fall.

Det går också att anmäla att man önskar bli medlem. Det gäller både om du vill bli medlem för första gången eller om du tidigare varit medlem och vill bli det igen.

Du som är döpt i ett annat kristet trossamfund är välkommen som medlem i Svenska kyrkan. Något nytt dop behövs inte men församlingen erbjuder dig undervisning i Svenska kyrkans tro och lära.

Fyll i formuläret nedan så skickar vi blankett för underskrift tillsammans med ett svarskuvert.

Eller skriv ut blanketten nedan och skicka/ta med den till pastorsexpeditionen på Bankgatan 3, 841 32 Ånge.

Blankett för anmälan om inträde, person över 18 år

Blankett för anmälan om inträde, person under 18 år

Bebis leker med bubblor på aktivitet i kyrkan för föräldrar och barn.

Medlemskap

I Svenska kyrkan finns det plats för dig som tror – eller tvivlar. För dig som längtar efter rättvisa och en bättre värld, som vill sjunga i kör, som värnar våra kyrkobyggnader och kulturarvet och för dig som vill ha gemenskap.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Albertus Pictors kalkmålning som föreställer änglar rengörs i Helga Trefaldighets kyrka i Uppsala.

Kyrkoavgiften skapar möjligheter

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, också kallad kyrkoavgift. Den finansierar den lokala församlingens verksamheter.

En kvinnlig diakon pratar med ungdomar utomhus en sommardag.

Vårt arbete

Jesus visade hur han vill att vi lever och hur vi ska vara mot varandra och skapelsen. Det är utgångspunkten för Svenska kyrkans arbete idag.