Begravningsavgift

Den första januari 2000 ändrades relationerna mellan Svenska kyrkan och staten. Från och med detta datum betalar alla som är folkbokförda i Sverige en begravningsavgift, oavsett tro och medlemskap i trossamfund. Begravningsavgiften administreras av riksskatteverket.

För denna avgift har alla rätt till följande tjänster, oavsett var i landet begravningen äger rum:

• Gravplats eller motsvarande på allmän begravningsplats för en tid av 25 år.
  • Gravsättning inklusive gravöppning, återfyllning och iordningställande av en öppnad grav.
  • Kremering
  • Transport av kistan från bisättningslokal till lokal för begravningsceremoni, vidare till krematorium och begravningsplats.
  • Lokal för förvaring och visning av stoftet, bisättningslokal.
  • Lokal för begravningsceremoni utan religösa symboler.
  • Skötsel av kyrkogårdens/begravningsplatsens allmänna ytor, nyanläggningar, vård och underhåll - även av kulturhistoriskt värdefulla gravstenar.

Om man är medlem i Svenska Kyrkan har man för sin medlemsavgift också rätt till begravningsgudstjänst i Svenska Kyrkans ordning i kyrka/kapell.

Dödsboet bekostar bl a:

• Kista och urna
  • Dekoration och blommor
  • Transport från bårhus till bisättningslokal
  • Gravsten
  • Skötsel av gravplatsen om så önskas.

Begravningsavgiften för Borgsjö-Haverö församling är 50 öre per skattekrona.