Lommaryds kyrka
Foto: Gunnar Lundqvist

Välkommen till Aneby pastorats kyrkor

Kyrkorna andas historia! Pastoratet har nio vackra kyrkor i olika stil - flera med medeltida anor. Stanna gärna till vid någon vacker kyrka för ett besök.

Varmt välkommen in för en stunds stillhet, enskild andakt, tända ljus eller bara njuta av pastoratets vackra byggnader & kulturskatter.

Öppettider för pastoratets kyrkor

Aneby, Askeryd, Bredestad, Bälaryd, Frinnaryd, Lommaryd och Marbäcks kyrka är öppna lördagar och söndagar mellan kl. 10-16 fram till allahelgonahelgen.

Aneby kyrka är dessutom öppen vardagar mellan kl. 08-16.

(Med reservation för att kyrkan kan vara bokad för dop, vigsel eller begravning under öppettiderna)

OBS! Kyrkdörrerna är gamla och några av de lite tunga/tröga att öppna, och någon vrids åt fel håll för att öppnas! Så prova gärna flera gånger om du inte kommer in vid första försök.

Övriga tider:
Önskar du komma in i någon av kyrkorna övrig tid finns det ”nyckelpigor” i församlingarna som kan vara behjälpliga. Kontakta pastorsexpeditionen för mer information på telefon 0380 - 412 25 (tis-tors mellan kl. 10-12) eller
e- post aneby.pastorat@svenskakyrkan.se

Namn och telefonnummer till nyckelpigorna är också anslaget vid respektive kyrka.

Gudtjänster och arrangemang:
I pastoratets kalender här på hemsidan hittar du alla gudstjänster och arrangemang som äger rum i kyrkorna.
Du hittar också information i appen Kyrkguiden som du kan ladda ner till din telefon.

Våra digitala morgonböner kan du se på Facebook; Svenska kyrkan Aneby pastorat eller på här på hemsidan under ”Här hittar du Aneby pastorats livesändningar av morgonböner”.

Kyrkor i Aneby pastorat

Klicka på den kyrka du är intresserad av för att få läsa mer om kyrkan, hur många den rymmer eller för att se den digitala rundvandringen.