Foto: Karin Dahlin

Dopklänningar

Alla kyrkor har sin eller sina dopklänningar och det finns klänningar i olika storlekar, med och utan band , hätta eller krage. Kontakta gärna expeditionen eller din präst om du vill låna en klänning till ditt barns dop.

Om du vill låna en klänning till barns dop kan du börja med att titta här för att få en liten känsla för hur de ser ut. Sedan tar du kontakt med din präst eller med expeditionen så ska vi hjälpa till så att ni kan få prova och titta på klänningarna på riktigt. Klänningarna har lite olika storlekar, mönster och material.

Till flera av klänningarna finns det både rosa och blå, ibland vita, band. Men det går förstås bra utan band eller så kan du ordna egna band i andra färger.

Om du planerar dop för flera barn så finns det klänningar som är likadana om du tycker att det vore roligt att ha. Titta i så fall på klänningarna från Marbäck, Lommaryd, Haurida och Vireda.

Klicka på bilderna för att få se fler bilder och klänningar!

Anebys dopklänning

Finns i två storlekar

Askeryds dopklänningar

I Askeryd finns det två klänningar.

Frinnaryds dopklänning

Frinnaryd har två klänningar.

Lommaryd, Hauridas & Viredas dopklänningar

Dessa kyrkor har varsina klänningar som ser likadana ut.

Marbäcks dopklänningar

Marbäcks kyrka har tre klänningar. Den nedre finns det två likadana av.