Foto: Magnus Aronsson/IKON

Diakoni

Diakoni är kyrkans sociala arbete. Diakoni handlar om medmänsklig omsorg. Diakonin riktas mot de behov som finns i samhället och är öppen för förändrade behov. Diakonin ska stödja och hjälpa människor i utsatta livssituationer och ge hjälp till självhjälp. Vi alla kan hamna i utanförskap och vi behöver finnas där för varandra!

Diakonalt arbete

Vi arbetar aktivt med att skapa mötesplatser för att minska ensamhet och utanförskap i alla åldersgrupper. Vi arbetar bl.a. med integration, erbjuder enskilda samtal, samtalsgrupper, hjälp och stöd vid myndighetskontakter, gör hembesök och har samlingar på våra äldreboenden. En stor del av arbetet utförs av frivilliga i diakonigruppen och i samarbete med kommunen samt ideella föreningar.
Ingen kan göra allt - Men alla kan göra något!

Diakoni för barn och unga

Sofie Thuresson arbetar sedan början av 2024 som diakoniassistent och riktar sitt arbete speciellt mot barn och unga och att främja psykisk hälsa. Sofie erbjuder samtal till barn och unga samt riktade insatser mot skola och samhälle.

En kvinnlig diakon sitter och samtalar med en man och en kvinna som håller hand.

Behöver du någon att prata med?

När livet är tufft kan det vara skönt att prata med någon. Hos oss kan du prata om stort och smått. Ring oss! Vi har tystnadsplikt och för inga journaler.

Känner du dig ensam och önskar besök?

Vi är flera i kyrkan som gärna kommer på ett hembesök till dig, för att sitta ner, prata en stund och känna gemenskap. Välkommen att höra av dig/er.

Någon häller upp kaffe från en blommig termos till någon som håller fram sin kopp.

Mötesplatser

Vi arbetar med at skapa mötesplatser för att minska ensamhet och utanförskap i alla åldersgrupper. Du är välkommen att vara med en stund eller under hela tiden, det bestämmer du själv. Varmt välkommen!

En vit sten med texten Älskad för alltid och en liten ängel ligger på en gravsten.

Sorgegrupp

Gruppen för dig som mist en nära anhörig. Du möter andra i samma situation - samtalar och delar tankar och erfarenheter kring sorg, saknad och hur livet kan gå vidare.

Två män sitter och samtalar över en kopp kaffe.

Du behövs!

Vill du vara med i den goda kampen för medmänniskan? Tillsammans kan vi göra skillnad. Ditt engagemang behövs!

Din gåva gör skillnad!

Vill du vara med och bidra till det diakonala arbetet? Insamlade medel går oavkortat till behövande i Aneby kommun. Skicka din gåva till Diakonifonden via Swish på 123 436 13 82. Tack för ditt stöd!

Samarbete

Vi är tacksamma för all samverkan och det goda samarbetet som finns i kommunen. Vi samarbetar bl.a. med andra församlingar genom Aneby Kristna Råd, Aneby kommun, Lions, Gubbaföreningen, Rotary, Röda Korset och Studieförbundet Vuxenskolan.