Foto: Ann-Sofie Nilsson

Predikstolen

är tillverkad av Sven Nilsson Morin

På sockenstämman den 17 juni 1770 bestämde man att häradsmålaren Sven Nilsson Morin från Gnosjö skulle "förfärdiga en ny prädikstol med krona och stoffering för en kostnad av 300 daler silvermynt". Prosten Unnerus protesterade mot detta för han ansåg att Morin inte var kompetent att utföra ett så viktigt arbete. 1772 kom predikstolen på plats i kyrkan och alla var belåtna över det förnämliga konstverk som Morin hade gjort. Det sägs att prosten tyckte den var så tilltalande att han ville få sitt namn inristat på den, men att Morin invände att prostens namn inte kunde stå tillsammans med en "klåpares".

Idag är predikstolen, som är i rokokostil, en av dyrgriparna i kyrkan. Innan predikstolen flyttades till vår nuvarande kyrka hade den ett trappräcke, som var prytt med de fyra evangelisterna också de snidade av Morin. Under många år fanns de figurerna på altaret, men sedan 1967 har de sin plats på långväggen i närheten av predikstolen.

Under åren 1772-76 gjorde Morin också stora målningsarbeten i den dåvarande kyrkan. Kyrkan hade blå bottenfärg och den var dekorerad med åtskilliga väggmålningar. De föreställde bland annat Jesus i Getsemane, Jesu grav och himmelsfärd. På läktaren fanns Kristus och runt honom de tolv apostlarna med sina attrubut. Sju av dessa bilder samt Kristusbilden finns numera i vapenhuset.

Man kan tänka sig att det var ett riktigt omfattande arbete Morin gjorde, när man kan läsa att han fick 522 daler för arbetet och då var inte målningen av kyrkbänkarna inräknad. Den fick nämligen varje bänkinnehavare betala för.