Gravsten som har stöttning av träpåle.

Provtryckning av gravstenar

Vi gör det för er och vår säkerhet!

Församlingen har ansvar för arbetsmiljön för alla som arbetar eller vistas på kyrkogården. Vi följer Centrala Gravvårdskomitténs riktlinjer för gravstenssäkerhet.

En gravsten måste vara säkert monterad och får inte utgöra en säkerhetsrisk för besökare eller anställda.  Det är viktigt att gravstenen monteras om, ifall det finns behov av det. Gravstenar som är dåligt förankrade kan utgöra en fara och det har förekommit att människor skadats allvarligt av vältande gravstenar i andra församlingar.Gravrättsinnehavaren ansvarar för att gravplatsen och gravstenen är säker då gravstenen är en privat egendom.

Provtryckning av gravstenar är en säkerhetsåtgärd vi kommer göra regelbundet på våra kyrkogårdar enligt gällande riktlinjer. En gravsten som är över 35 cm hög ska klara 35 kg tryck utan att välta. Provtryckningen av gravstenarna görs av en extern firma med hjälp av en speciell tryckmätare som är avsedd för ändamålet.

Varför 35 kg (350N)

Det är vad man bedömt vara rimlig last när någon skall resa sig upp men tappar balansen och hugger tag i till exempel gravstenen för att inte falla.

Vad händer om gravstenen inte klarar trycket?

Om en gravsten inte blir godkänd kommer den att stadgas upp och säkras eller läggas ned för att inte orsaka eventuell skada. Det kan vara så provtryckta gravstenar inte hunnit säkras upp. Var därför försiktig när du vistas runt gravstenar på kyrkogården och håll barn under uppsikt!

Ett informationsbrev skickas ut till gravrättsinnehavaren så att den kan åtgärda gravstenen så den blir säker. Om du vill ha hjälp att åtgärda gravstenen kan du kontakta en stenfirma eller annat lämpligt företag som kan åtgärda gravstenen enligt gällande bestämmelser.

Det viktiga är att arbetet utförs i enlighet med Centrala Gravvårdskomitténs riktlinjer. Länk till riktlinjerna finner du här.

Har du frågor eller funderingar?

Vita planterade blommor på en grav.

Att ansvara för en grav

En person som var folkbokförd i Sverige innan den avled, har rätt att få begravas på en av våra allmänna begravningsplatser.

skylt framför en gravsten. Teexten på skylten är "Vårdas av kyrkorådet".

Gravskötsel

Många vårdar själva minnet av sina anhöriga. Om man inte hinner, kan eller orkar ta hand om graven själv – låt oss hjälpa till.

Liten stenängel som blundar och håller händerna framför sig.

Våra gravskick

Det finns olika typer av gravar, det kallas för olika gravskick. Här kan du läsa om vilka olika gravskick det finns i församlingen.

Anderslövs kyrka, sett från Landsvägen, juni2020

Våra kyrkor

Vi har åtta kyrkor i församlingen. Här kan du läsa mer om dem.