Kyrksafari: Slättens Notre Dame - myter, kulhål och påmålade lösmustascher

Kyrkan i Fru Alstad är, som många andra kyrkor, fylld av spännande detaljer och omgiven av myter.

Kyrkan byggdes intill en offerkälla från asarnas tid, vilket var vanligt för att få en naturlig anknytning till platsen för den nya religionen. Källan finns på ängen nedanför kyrkan.

Kulhål i dörren Foto: Karin Nilsson

Kyrkans äldsta delar är från 1100-talet. Kyrkan har byggts om och till under århundradenas lopp. Dagens utseende stämmer ganska väl överens med hur kyrkan såg ut år 1767. Dock fanns inte tornet detta år.

Kyrkan var inte bara en helgedom utan också försvarsverk och sjömärke. Den är häradets högst belägna kyrka och med sina 62,3 meter över havet kan den ses till sjöss. Många krig har förts på Skånes mark. Den inre södra porten visar tydliga spår av det med kulor och kulhål.

Maria med mustasch?

Relik i Fru Alstad kyrka. En mustachklädd Maria? Foto: Karin Nilsson

I korets södra vägg hänger två träskulpturer som sägs föreställa Petrus och eventuellt Paulus. De är sannolikt från 1600-talet.

Enligt myten är sanningen emellertid en helt annan:
Figurerna föreställde Josef och Maria. Maria höll Jesusbarnet på armen. När protestantismen infördes förbjöds det att be till helgonen.
Jesusbarnet togs bort och Maria fick sig påmålat en mustasch. I Josefs händer sattes Martin Luthers katekes. Så långt myten. En relikgömma i form av ett ”hål i huvudet” finns i den ena figuren.

Kyrkoherdens tavelkupp

Altartavlan i Fru Alstads kyrka Foto: Karin Nilsson

Altaruppsatsen gjordes 1689 och föreställer den sista måltiden. Lärjungen längst till vänster lär föreställa dåvarande kyrkoherden Assar Olsson. Detta framgår av
inskriptionen under altartavlan.

”Ularpastjärten”

Enligt myten rådde konkurrens om Ugglarp mellan Anderslöv och Fru Alstad. Båda orterna ansåg att Ugglarp skulle tillhöra dem. För att lösa denna tvist gjorde man en mätning. Man stegade avståndet. Ugglarp skulle tillhöra den ort som låg närmast. Skillnaden var hårfin och därför ska Fru Alstad medvetet ha ”byggt ut” kyrkan med någon meter för att minska avståndet. Det ska ha varit den bortre, östra delen av koret.

Utbyggnaden fick i folkmun namnet ”Ularpastjärten” enligt Olof Christoffersson, den fornhistoriskt intresserade lantbrukaren som verkade i Fru Alstad fram till sin död 1944. Enligt rapporten Vallfartskyrkan i Fru Alstad, som skrevs efter att kyrkan renoverats 2005, finns ett oförklarligt tomt rum just här.

Dannebrogen och högerfötter

På orgelläktaren finns 14 bilder ur passionshistorien från 1742. Som kuriosa kan nämnas två bilder.

Bilder från passionshistorien. Finns på orgelläktaren. Foto: Karin Nillson

På läktarens västra sida visar den fjärde bilden från vänster Jesus som knäböjande med nakna fötter. Lägg märke till att Jesus har två högerfötter!

På läktarens norra sida, bilden i mitten, ses Jesus fara till himlen svängande den danska flaggan ”Dannebrogen”. De svenskklädda knektarna ligger avsvimmade
nedanför.

Inristningar i pelarna

Pilgrimers inristningar i pelarna Foto: Karin Nilsson

Pilgrimerna som lagt fram sin bön i kyrkan ristade in sitt bomärke som påminnelse till Gud att man varit där. På den stora åttkantiga mittpelaren kan man bland annat läsa årtalet 1576.

Pilgrimernas märken finns där fortfarande efter 600 år, men moderna pilgrimer hänvisas dock till en bönebok för att skriva sin påminnelse till Gud!

Kyrksafari: en upptäcktsfärd bland våra kyrkor!

Denna artikel publicerades första gången i församlingstidningen "Tro, hopp och kärlek" Nr1/21. Texten är sammanställd och skriven av Ylva Ekstrand, tidigare i Fru Alstad byalag - stort tack!

Våra kyrkor är fulla av kulturhistoriska skatter och andra berättelser! I varje nummer av församlingsbladet berättar vi lite närmare om något av de föremål eller händelser som har en koppling till vår församling eller våra kyrkor.Har du något speciellt minne från någon av våra kyrkor som du hade velat berätta om?
Kontakta vår kommunikatör Karin Nilsson!