Kyrksafari: Petrusrelifen - skatten på vinden

För att laga en krånglande kompressor gick dåvarande kyrkorådets ordförande Bengt Olov Nilsson upp på vinden i Grönby kyrka året 1998. Av en slump tittade han under några gamla mattor och gissa om han blev förvånad när han hittade en stor Petrusrelif slagen i bitar där under!

Någon ålder på relifen har aldrig kunnat fastslås men till Trelleborgs Allehanda sa Bengt Olov Nilsson:
- Troligen plockades Petrusbilden ner från 1100-talskyrkan då denna blev tillbyggd på 1800-talet. När den blivit skadad och lagts i förvar är svårt att säga. ”

Man beslutade att restaurera relifen och konstnären och målarmästaren Kaj Arne Jönsson i Äspö anlitades. Sedan 2001 hänger den 300 kilo tunga medaljongen åter på väggen i Grönby kyrka.

VEM VAR PETRUS?

Petrus, fiskaren som föddes under namnet Simon i Betsaida, var en av Jesu tolv apostlar.
Namnet Petrus, som betyder klippa, blev han tilldelad av Jesus som såg Petrus som sin främste lärjunge. Han tog en ledargestalt bland apostlarna och var ofta den som förde de andras talan.

När påsken närmade sig förutspådde
Jesus att Petrus skulle förneka honom. ”Jag säger dig, Petrus: tuppen ska inte gala i natt förrän du tre gånger har förnekat att du känner mig” (luk 22:34). Så skedde också och när Petrus insåg Jesus hade haft rätt grät han bittert.

Men han skulle få sin mästares förlåtelse. Någon vecka efter det att Jesus avrättats, begravts och återuppstått möttes de igen vid Gennesarets sjö. ”Älskar du mig” frågade Jesus, varpå Petrus svarade ett självklart ”ja”.

PETRUS NYCKLAR

Ett av Petrus kännetecken är nycklarna. Det syftar på löftet som Jesus gav Petrus: ”Jag ska ge dig nycklarna till himmelriket. Allt du binder på jorden skall vara budet i himlen, och allt du löser på jorden skall vara löst i himlen” (matt 16:19).

Enligt folktro står Petrus (eller Sankte Per som han också kallas) vid himlens portar och släpper in de troende.

PETRUSKORSET

Varför är korset upp och ner? Enligt sägnen vägrade Petrus att korsfästas på samma sätt som Jesus. Han ansåg sig inte vara värdig det. Därför bad han om att få bli korsfäst på ett upp och nervänt kors.
Det vända korset anses stå för en stor ödmjukhet inför Gud.

Kyrksafari: en upptäcktsfärd bland våra kyrkor

Denna artikel publicerades första gången i församlingstidningen "Tro, hopp och kärlek" Nr2/20.

Våra kyrkor är fulla av kulturhistoriska skatter och andra berättelser! I varje nummer av församlingsbladet berättar vi lite närmare om något av de föremål eller händelser som har en koppling till vår församling eller våra kyrkor.Har du något speciellt minne från någon av våra kyrkor som du hade velat berätta om?
Kontakta vår kommunikatör Karin Nilsson!