Inristad text på trästolpe. Texten är snirklig skrivstil och lyder: Anno 1914 den 5 augusti ringde till krigsuppbrott i denna kyrka af undertecknade Nils Söderberg, gårdsdräng, E Dahlqvist (kusk?), Olof Andersson, Olof Olsson.

Kyrksafari: Klockorna ringde in kriget

Under slutet av sommaren 1914 förklarar land efter land krig mot varandra och första världskriget startar. Sverige förklarar sig neutralt i kriget men mobiliseringen av militärstyrkorna startar. Genom hela landet ljuder kyrkklockorna som ringer in krigsutbrottet. Så även i kyrkorna i vår församling.

På bjälkarna vid kyrkklockorna i Gärdslövs kyrka går det att finna många namn av gamla klockringare inristade. Texterna och namnen kan vara svåra att tyda men på en av bjälkarna kan man, bland annat, läsa: ”Anno 1914 den 5 augusti ringde till krigsuppbrott i denna kyrka af undertecknade Nils Söderberg, gårdsdräng, E Dahlqvist (kusk?), Olof Andersson, Olof Olsson”.
Lite längre ner finns ritat en häst och ryttare i krigiska klädslar, denna undertecknad N. Söderberg.

Per Sandström är barnbarnsbarn till Nils Söderberg. Redan som liten har han fått höra historierna av sin mormor; hur hennes far ringde i kyrkklockorna när kriget bröt ut.  Genom honom får vi reda på att Nils Söderberg var anställd som hästkarl vid Börringekloster och hans hustru Elna som piga/kalaskokerska. Det är oklart vilka år anställningen i Börringekloster varade och senare flyttade Nils och Elna till Malmö där Nils blev posttjänsteman. Men klart borde vara att Nils jobbade i närheten av kyrkan denna dag.

Vilka de andra tre är som ristat sina namn vet vi inte. Rimligtvis även de gårdskarlar som arbetade i närheten. Enligt Per Sandström är det troligt att det var viktigt med titel och därför hans gammelmorfar har ristat in att han var gårdsdräng då det var en arbetsledande befattning hos statarna.

Tack Per Sandström för att du delade med dig av din spännande historia!

Kyrksafari: en upptäcktsfärd bland våra kyrkor!

Denna artikel publicerades första gången i församlingstidningen "Tro, hopp och kärlek" Nr4/21.

Våra kyrkor är fulla av kulturhistoriska skatter och andra berättelser! I varje nummer av församlingsbladet berättar vi lite närmare om något av de föremål eller händelser som har en koppling till vår församling eller våra kyrkor.Har du något speciellt minne från någon av våra kyrkor som du hade velat berätta om?
Kontakta vår kommunikatör Karin Nilsson!