Kyrksafari: Rikards släkting -den förste svensken

Under den oroliga tiden på 1600-talet då Skåne blev svenskt sattes svenska präster in i kyrkorna för att föra in lite ”svenskhet” i skåningarna. Gärdslöv kyrka var en av de första kyrkorna i Skåne som fick en svensk kyrkoherde.

Rikard Angel har alltid tyckt att historia är något av det roligaste som finns. När han 2007 träffade en avlägsen släkting som hade forskat i deras gemensamma historia väcktes hans intresse för släktforskning på allvar och han inledde ett ett och ett halvt års intensivt grävande i släktens historia.

- I släkten Angel finns en lång rad högt uppsatta militärer och den tar sin start med Peter Angel, berättar han.

Peter Angel, som föddes 1684, var son till den före detta regementsprästen Jonas Angelius som var kyrkoherde i Gärdslövs kyrka 1679 fram till sin död 1688.

Skåne blir svenskt - en orolig tid

Efter freden i Roskilde i februari 1658 inleddes en orolig tid i Skåne som kulminerade med danskarnas försök att återta Skåne 1675–1679. Gärdslövs kyrka stod utan kyrkoherde efter att den förre kyrkoherden, Anders Sörensen, hade flytt till Danmark 1677.

De svenska myndigheterna var angelägna att hans efterträdare var en ”pålitlig svensk” och därmed fick Jonas Angelius uppdraget.
-Under den här tiden var kyrkan egentligen det enda sättet att kommunicera med befolkningen, säger Rickard Angel.

”Försvenskningen” av Skåne gick långsamt men ett tiotal svenska präster fick under den tidens början uppgiften att ta över rollen som kyrkoherdar i olika församlingar med uppdraget att föra in ”svenskhet” i skåningarna. Dessa präster hade ofta bakgrund i det militära som, precis som Jonas Angelius, regementspräster.

Få spår

När vi en varm sommardag 2020 vandrar runt i Gärdslövs kyrka finns det få spår som talar om försvenskningen och vilken del i den skånska historien vår församling har.

Kungatavlan med Carl XI namnchiffer. Foto: Karin Nilsson

-Vem var han, Jonas Angelius? Det är den frågan jag egentligen hade velat ha svar på, säger Rikard Angel. Vad gjorde han när han kom hit? Samlade han församlingen eller var han en tyrann?

Ovanför den södra utgången hänger en kungatavla med Carl XI namnchiffer. Carl XI var kung i Sverige under den oroliga tiden med återtagningsförsök av danskarna. Kanske hängdes den upp för att påminna församlingsborna om vilket land och kung de nu skulle vara trogna?

Kyrksafari: en upptäcktsfärd bland våra kyrkor!

Denna artikel publicerades första gången i församlingstidningen "Tro, hopp och kärlek" Nr3/20.

Våra kyrkor är fulla av kulturhistoriska skatter och andra berättelser! I varje nummer av församlingsbladet berättar vi lite närmare om något av de föremål eller händelser som har en koppling till vår församling eller våra kyrkor.Har du något speciellt minne från någon av våra kyrkor som du hade velat berätta om?
Kontakta vår kommunikatör Karin Nilsson!