En grupp konfirmander i procession genom kyrkan.

Konfirmation

Du är inte ensam om att fundera över livet. Konfirmation handlar bland annat om att diskutera små och stora frågor tillsammans med andra. Är du nyfiken? Välkommen att bli konfirmand!

Konfirmationen handlar om kristen tro. Och kristen tro handlar om livet och allt som livet rymmer: dig och kompisar, kärleken, tron, Jesus, orättvisor och Gud. Under konfirmandtiden får du möjlighet att lära känna kyrkan, vad det är att fira gudstjänst, fira andakter – och vad det har med ditt liv att göra. Hos oss får du se världen, livet och dig själv utifrån helt nya infallsvinklar.

Under konfirmandtiden får du kanske inte svar på alla dina frågor. Men du får veta mer om kristen tro, du får höra hur andra tänker och kanske själv komma på vad du tycker och tror.

Vad gör vi

Under året har vi vanligtvis två olika grupper att välja mellan. En vardagsgrupp som träffas under hela läsåret – från slutet av augusti med konfirmation under våren och en sommargrupp som intensivläser några veckor under sommaren.

Vi träffas i församlingshemmet i Anderslöv och lär känna varandra, har kul tillsammans, samtalar, diskuterar, läser och reflekterar över livet stora och små frågor och hur det hänger ihop med den kristna tron. Vi får vara kreativa genom att pyssla, leka, lyssna på musik och mycket mer.

Under konfirmandtiden deltar du i tio gudstjänster förlagda över kyrkoåret och vi åker även på läger tillsammans.

Konfirmandtiden avslutas med en konfirmationsmässa. Då samlas vi i kyrkan tillsammans med släkt och vänner. Konfirmanderna medverkar på olika sätt, församlingen ber för konfirmanderna och tillsammans läser vi med i kyrkans trosbekännelse.

Under konfirmandtiden vill vi vara din samtalspartner, någon som vandrar med dig under en period av ditt liv. Tillsammans gör vi konfirmandtiden en unik upplevelse och ett minne för livet!

Dop

Du behöver inte vara döpt eller tillhöra Svenska kyrkan för att vara med i en konfirmandgrupp. Om du väljer att konfirmeras så döps du under konfirmandtiden.

Det kostar ingenting att vara med i våra konfirmandgrupper.

Jag bor inte i Anderslövs församling, kan jag ändå anmäla mig hos er?

Ja, du kan bli konfirmerad i vilken församling du vill.

Är det kul?

Såklart! Varje år väljer ca 30 000 tonåringar att bli konfirmerade i Svenska kyrkan och utvärderingar visar att nästan alla tycker att det var roligt och överträffade deras förväntningar.

Frågor

Har du frågor? Något du känner dig osäker på? Hör gärna av dig till vår konfirmandpräst John Nilsson eller anmäl dig och var med från början för att prova på!

Några konfirmander i vita kåpor jämför sina gympaskor.

Vanliga frågor om konfirmation

Här hittar du svar på några vanliga frågor om konfirmation.

Konfirmeras efter åttan eller som vuxen

Blev du inte konfirmerad som tonåring? I din församling erbjuds alltid en möjlighet att konfirmeras som vuxen.

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.