Kyrkoval 2021

Här hittar du allt inför valet

Vad handlar valet om?
Svenska kyrkan är Sveriges största trossamfund med 5,8 miljoner medlemmar. Den kristna grunden innebär ett engagemang för alla människors värde och värdighet och för ett aktivt miljö- och klimatarbete.

Som medlem bidrar du till gemenskap, glädje, fördjupning och sammanhang för dig själv och andra, till exempel genom dop, bröllop, andra gudstjänster, öppen förskola, barn- och ungdomsverksamhet, körer och konserter.

Du bidrar också till att bevara vårt gemensamma kulturarv, i form av byggnader och traditioner och du är med och stödjer kyrkans sociala arbete för människor i utsatthet, ensamhet och sorg.

Så funkar kyrkovalet

Den som fyllt 16 år och är medlem i Svenska kyrkan fått rösta i kyrkovalet, och påverka kyrkans arbete. På nästa sida kan du titta på en film som förklarar hur kyrkan är uppbyggd.

Det här röstar du på

Svenska kyrkan är demokratiskt uppbyggd och genom att rösta i kyrkovalet påverkar du vad kyrkan ska göra.

Vart kan jag rösta och när?

Här kan du ser vart du kan rösta och vilka tider som gäller lokalt i vårt pastorat.