Oblater från Indien till hjälp för utsatta kvinnor och barn

Nyhet Publicerad

Älvsby församling firar mässa med glutenfria oblater tillverkade av kvinnor från Indien som tidigare tvingades till prostitution. På så sätt kan vi bidra och ge dem en chans till ett bättre liv och ett annat sätt att försörja sig.

I anslutning till Laxmi road, en stor indisk shoppinggata i Pune, ligger ett stort prostitutionsområde. Där arbetar och bor ca 5000 prostituerade kvinnor från hela Indien och även från kringliggande länder.

Kvinnorna lever i en bedrövlig vardag med dåliga boendeförhållanden, små rum som i regel saknar toalett, dåligt bemötande och många blir brutalt behandlade av våldsamma kunder. Många lider av näringsbrist, de tvingas till oskyddat sex och utsätts ständigt för risk att drabbas av infektioner och sjukdomar.

Trots detta säger ca 60–70 % av de prostituerade i området att de vill stanna. En anledning kan vara att de tjänar ca 500–1000 rupies (ca 70-140 SEK) per dag vilket i det indiska samhället är en ganska hög lön för ett arbete som inte kräver någon utbildning.
För många är det här livet en trygghet, de har aldrig haft något annat arbete, de får en bostad och efter ett tag blir arbetet ett enkelt sätt att försörja sig.

HCC är en liten kyrka i det stora Indien men istället för att se sig själva som en droppe i havet vill de se sig som chili i grytan.

HCC (Hindustani Covenant Church) är Equmeniakyrkans samarbetskyrka i Indien och driver sociala projekt på många platser i Indien. Ett av dem är bland kvinnorna i prostitutionsområdet i Pune.
Deras främsta arbete går ut på att försöka köpa loss kvinnor för att ge dem en chans till ett bättre liv och ett annat sätt att försörja sig, till exempel genom att tillverka och sälja oblater.

Tillverkningen sker för hand och består av fem steg. Först görs en smet som de gör stora tunna oblatskivor av, sen trycker man ut ca 30 oblater/skiva. Dessa räknas upp i högar med 50 i varje som sedan paketeras och läggs i påsar med totalt 500 oblater. Varje dag görs ca 10 000 oblater.
Alla oblater som säljs till Sverige är glutenfria. Överskottet går till att driva ett dagis för de prostituerade kvinnornas barn.

Källa: equmeniakyrkan.se