Gravskötsel

Alunda församling erbjuder hjälp med skötsel av gravvården samt plantering vid graven.

Som gravrättsinnehavare kan du välja att sköta dina gravar själv, eller så kan du lämna över skötseln till oss på kyrkogårdsförvaltningen. Kostnaden för gravskötsel ingår inte i begravningsavgiften eller kyrkoavgiften utan är en tjänst som du köper av oss.

Gravplatsen anläggs och sköts enligt de bestämmelser som följer med gravbrevet. Gravrättsinnehavaren ansvarar för att gravplatsen sköts och är i ordnat och värdigt skick. Om gravplatsen blir uppenbart vanvårdad kan den återtas.

Gravskötselavtal

Kyrkogårdsförvaltningen kan hjälpa till med skötsel av gravar och planteringar. Då tecknas ett gravskötselavtal på ett eller tre år. För information om detta samt hjälp och råd om gravskötsel, plantering och teckning av avtal är du välkommen att kontakta kyrkogårdsförvaltningen. Det går att beställa färdiga paket med vår-, sommar- eller höstblommor.

Ettårsavtal

Med denna avtalstyp tecknar du önskat avtal för ett år. I slutet av året erbjuds du att teckna ett nytt avtal för kommande år.

Treårsavtal

Med denna avtalstyp tecknar du önskat avtal för tre år. I slutet av avtalstiden skickas en förfrågan om tecknande av nytt avtal.

Telefontid kyrkogårdsförvaltningen: Nås säkrast mån-tis 10:00-14:00

E-post: alunda.kyrkogardsforvaltning@svenskakyrkan.se