Ny vikarierande präst

Knapp-Anna Eriksson

Vi välkomnar Knapp-Anna Eriksson som vikarierande präst i Alnö församling. Hon berättar här själv vem hon är.

”Jag prästvigdes 2010 och har sedan dess arbetat i Härnösands landsförsamlingar, det vill säga de församlingar som omramar Härnösands domkyrkoförsamling. Mötet med människor inför dop, vigsel och begravning och arbetet med predikningar har varit mycket stimulerande och jag ser fram mot att under en tid få finnas med i Alnö församlingsliv. I vintras uppnådde jag pensionsålder, så att få fortsätta att bidra med mitt arbete till Kyrkan ser jag som en stor förmån. Men det är faktiskt inte första gången jag får tjänstgöra i gudstjänster på Alnö. Min första praktikmånad innan jag blev antagen till präststudierna gjorde jag nämligen här i Alnö församling under utmärkt handledning av de präster som arbetade här då. Så det är med återseendets glädje som jag nu börjar en vikariatsperiod.

Alnö är för mig förknippat med många fina sommarminnen. Här byggde mina föräldrar en sommarstuga på 50-talet, så hela livet har jag tillbringat en stor del av somrarna här. Nu är jag själv ägare till stugan och njuter av att vara där från tidig vår till sena hösten.

Så var det namnet, det brukar vålla lite frågetecken. Knapp Anna, jo jag heter faktiskt så. Knapp är ett gårdsnamn från Dalarna. Min mans släkt härstammar därifrån och vi tyckte det var trevligt att föra traditionen med gårdsnamn vidare. Vad jag kallas? Ja Knapp Anna eller bara Anna, det går bra vilket som.”