Foto: Björn Wiksten

Dop

Hur skall vi beskriva dopet? Vad är dopet för något? Dopet i första hand en gåva från Gud, ett tecken på Guds kärlek till den enskilda människan.

Om du funderar på att döpa ditt barn så hittar du här lite information. Ring eller mejla oss gärna så berättar vi mer!

VARJE BARN ÄR UNIKT, VARJE DOP ÄR UNIKT

Att välkomna ditt barn till familjen, vännerna och världen med ett dop är en betydelsefull handling, ett minne för livet. I dopgudstjänsten sätts barnet i centrum. Att döpa sitt barn är ett sätt att ta upp barnet i kyrkans större gemenskap. Det är samtidigt en unik handling för varje barn – varje barn är unikt, varje dop är unikt.

DOPET ÄR GRATIS

Ett dop kostar ingenting utan är gratis. Det som kan kosta är det runtomkring, men även här försöker vi hjälpa. Dopklänning kan du låna gratis i kyrkan – vi har många fina att välja mellan. För lån av dopklänningar i Alfta kontakta Karin Lind på 0271-101 81 och i Ovanåker kontakta Diribe Häggbom på 0271-211 88.

Att låna våra lokaler för lite gemenskap efter dopet är också gratis och dopkaffe kan du, om du vill, ordna helt själv. Ett dop behöver inte vara ett dyrt och stort arrangemang för att vara en härlig och minnesvärd samvaro med nära och kära.

VÄLJ KYRKA, MUSIK OCH SÅNG

Du kan själv välja den av våra sju kyrkor eller kapell som passar er bäst. Tänk på att vara ute i god tid när du bokar ditt dop. Självklart kan du välja att döpa på en annan plats, t.ex. i hemmet. Kontakta oss så hjälper vi dig.

Er doppräst kommer att kontakta er för ett dopsamtal då ni går igenom gudstjänsten och tillsammans bestämmer ni vilken sång och musik som ska sjungas och spelas.

SÅ GÅR DOPET TILL

När ett barn ska döpas samlas familj och vänner på platsen där dopet ska ske. I kyrkan brukar den som ska döpas, familj och eventuella faddrar gå tillsammans genom kyrkan fram till dopfunten. Det blir en vandring från vardagen till dopets fest och glädje. Det är vanligt att förälder eller fadder håller barnet, men det bestämmer du.

DOPMINNE OCH ETT DOPLJUS

Prästen kommer att lämna ett dopminne, en bekräftelse på att ditt barn nu är döpt. På dopminnet står bland annat barnets namn, födelsedatum, dag för dopet och prästens namn. Med dopminnet kan ni varje år komma ihåg att fira dopdagen bland annat genom att tända det dopljus som tänds i  under dopet och överlämnas till er.

LITE DJUPARE TANKAR

Dopet är något mer än ett tecken, mer än en symbol. Till skillnad från de andra kyrkliga handlingarna, konfirmation, vigsel och begravning, räknas dopet som ett sakrament, en helig rit.

Gud älskar alla människor. Dopet är en gåva från Gud, som inte kräver något från mottagaren. Det enda som förutsätts är att vi tar emot gåvan, att vi öppnar paketet. Om vi får en gåva av någon är det sällan vi låter presentpapperet vara på, även om det är vackert att se på. Vi förstår, att det är det som finns inuti som är det verkligt värdefulla. På samma sätt är det med dopet som gåva. Jag kan välja att låta gåvan ligga kvar i sitt omslag, se på fotografier från dopet och glädjas åt den gemenskap jag får känna med vänner och släktingar. Men det är först när jag verkligen öppnar dopets gåva och tar emot den i tro och tillit som dopet får en ytterligare dimension.

Han säger: åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andens namn.

Matt. 28:18-19

RING ELLER MEJLA OSS!

Det finns mycket mer att berätta. Vi vill hjälpa dig att välkomna ditt barn på bästa sätt och ge er ett minne för livet.

Ring vår bokning på 0271-100 79 så får du veta mera. Du kan också mejla dina frågor så kontaktar vi dig alfta-ovanaker@svenskakyrkan.se

Välkommen att döpa ert barn!

För lån av dopklänning till barn ca 1-2 år

Ring Diribe Häggbom 0271-211 88

För lån av dopklänning i Ovanåker

Ring Diribe Häggbom 0271-211 88

För lån av dopklänning i Alfta

Ring Sofie Aspelin 0271-341 92

För lån av dopklänning i Voxna

Ring Diribe Häggbom 0271-211 88

Våra kyrkor, kapell och kyrkogårdar

Vi har sju kyrkor och kapell i vår församling. Kyrkorna är främst gudstjänstrum, men de är också några av bygdens mest intressanta byggnader ur kulturhistorisk synpunkt.