Välkommen Per!

Från och med 1 augusti 2019 är Per Johansson anställd som fastighet- och kyrkogårdschef i Åkerbo församling.

20190802

Han är 57 år och bor med sina två nästan vuxna barn i Tallboda Östra, där han bott sedan 2006. Uppväxt i flera orter i Linköpingstrakten, bland annat Mantorp där familjen, mest mor, drev ett trädgårdsmästeri. Familjen flyttade sedan till Malmskogen och Per har gått i både Rystad skola och Linghemsskolan.

Per Johansson, kyrkogårds- och fastighetschef sedan 1 augusti 2018. Foto: Maria Bergendahl

Per utbildade sig på Alnarp trädgårdsskola inom träd- och markanläggning men har under årens lopp även fått yrkeserfarenhet inom fastighetssektorn genom olika anställningar och kurser. Senast var han anställd i Kinda pastorat där han arbetat med motsvarande arbetsuppgifter inom fastighets- och kyrkogårdsområdet, som han kommer att ansvara för här i Åkerbo.

Under de 14 år han arbetade i Kinda pastorat lärde han sig mycket i en tid av förändring och problemlösning omkring drift och underhåll av både fastigheter och kyrkogårdar. Arbetsledning har löpt som en röd tråd genom yrkeslivet och han tycker om att se människor växa i sin yrkesroll. Utveckling mot framtida behov och förändrade krav på kyrkogårdars skötsel och villkor kring fastighetsbestånd, är en av de utmaningar han kan se i sitt kommande arbete här i Åkerbo. Utmaningar som han välkomnar och trivs att arbeta med.

En process med att försöka förbättra och skapa något nytt är en av orsakerna till att han beslutat sig för att lämna Kisa för Åkerbo. En annan är att slippa pendla flera timmar om dagen. Han trivs med att vara Åkerbobo och tycker det ska bli skönt att ha så nära till jobbet. Kanske lägger han då tiden på fritidsintressen som cykling (två vätternrundor i bagaget), motionslopp eller ägnar tid åt motorintresset. Flera motorcyklar, bilar och en Ford Mustang finns visst i ”stallet”.

Vi är glada att ha dig här!