Välkommen Sandra!

Kanske har du mött Sandra Abrahamsson under våren i någon av våra verksamheter? Hon är vikarierande pedagog i Åkerbo församling med kontor i Linghems församlingsgård, och började sin tjänst i februari 2023. Hon har tidigare varit rektor för ett föräldrakooperativ och är förskollärare i grunden, med inriktningen utomhuspedagogik.

Hej Sandra, berätta om utomhuspedagogik!

-        Utomhuspedagogik är för mig att tänka utanför boxen. Att våga använda sig av lek och upptäckarglädje. Jag brukar alltid tänka kring hur jag kan använda omgivningen där jag är. Vi kan lära oss saker överallt med alla sinnen.

Det verkar som att naturen är väldigt viktig för dig?

-        Jag tycker om både natur och djur och röra på mig. Jag flyttade hit till Sverige för jag ville komma närmare naturen också. Det finns en helande kraft i naturen, om man bara tillåter sig och öva sig själv i att lyssna på den.

Hur kommer det sig att du sökte dig hit till Åkerbo?

-        Jag växte upp i generationsboende så jag både tror och har sett att vi lär oss mycket av varandra. Det är en av anledningarna till att jag sökte mig till Svenska kyrkan. Jag saknade sammanhang med blandade åldrar, och tänkte ”var kan jag hitta det, kyrkan kanske?”.

Vad ser du fram emot att arbeta med här?

-        Jag vill vara där flera generationer träffas tillsammans som sagt. Här tänker jag att man jobbar generationsöverskridande. Jag lärde mig tidigt ett ordspråk från mina farföräldrar: "den som rastar den rostar" vilket för mig betyder livslångt lärande! Att hålla sig aktiv hela livet ut och ständigt vara nyfiken är något jag ser fram emot att dela med andra.

Välkommen till Åkerbo!

Foto: Klara Grundström