Välkommen Kristin!

”Kyrkan och musiken har följt mig genom hela livet”

Kristin Stenberg bor i Ljungsbro med man och tre barn i åldrarna 8, 10 och 12. Nära familjens hus går Göta kanal förbi, vars strandpromenad passar bra att motionera längs med.

-        Jag tycker mycket om att röra på mig och om jag vill ta i lite extra så tar jag med mig stavarna för det är en ganska flack runda att gå längst kanalen.

Det är inte märkligt att musiken blivit central i Kristins liv. Redan i gymnasiet läste hon musiklinjen i Norrköping och efter det sökte hon sig till pianolinjen på Vadstena folkhögskola. Därefter bar det av söderut för både studier vid Musikhögskolan i Malmö - till kyrkomusiker och organist, och arbeten i Helsingborg och Malmö.

-        Musiken och kyrkan har följt mig genom hela livet. Hade jag arbetat med någonting annat så hade jag nog ändå musicerat på något sätt. Jag växte upp i Östra Ryd, inte jättelångt härifrån, där jag i stort sett hade två aktiviteter att välja på som barn – fotboll eller kören i kyrkan. Jag var med på några få fotbollsträningar men det var inget för mig. Efter att ha sjungit i kören under några år fick jag vara ledare för en barngrupp och även vikariera lite som musiker –då spelade jag piano när det behövdes, under gudstjänster eller annat. Sen när jag var tonåring började jag spela orgel.

Foto: Klara Grundström

Innan Kristin begav sig till Åkerbo församling arbetade hon som kyrkomusiker i Vreta klosters församling. När vi ses har verksamhetsåret precis börjat och Kristin har redan hunnit testa några orglar.

-        Jag har provspelat lite och förstår att några av orglarna har en lite mer romantisk karaktär än jag är van vid, de ger en mjukare och mer homogen klang. Det ska bli spännande att lyssna till och spela på alla, det finns ju så många fina instrument och kyrkor här! Det ska också bli roligt att arbeta med körer, både barnkörer i Ekängen och kör för vuxna. Sen ser jag fram emot att arbeta med ett härligt arbetslag!

Välkommen till Åkerbo Kristin Stenberg!

Intervjuer med anställda

Vill du lära känna vår personal? Här finns flera intervjuer.

Församlingsexpeditionen

Kontakta oss gärna om du har frågor, vi har också hand om alla bokningar.

Personal

Vi är många som arbetar för att göra Åkerbo till en välkomnande plats för människor i livets alla skeden. Hör gärna av dig direkt till oss.

Åkerbo församling

Telefon:
Öppettider:
måndag 13-15, tisdag 10-12, onsdag 13-15, torsdag 10-12, fredag-söndag stängt.

Besöks- och postadress:
Medvindsvägen 33A, 582 72 Linköping