Välkommen Jennifer!

Jennifer är präst med leken som favoritredskap.

Jennifer Lantz Herstek är en av våra nya medarbetare från och med januari. Hon bor med sin man och fyra barn i Linköping och har sitt kontor i Linghem. Foto: Klara Grundström

20200131

- Jag gillar att leka. Jag är nog väldigt barnslig egentligen och kan förlora mig i lek tillsammans med barn, ungdomar och vuxna, sådär så man glömmer bort tiden. Liturgi och gudstjänst är släkt med det där, att leka, det är ett drama. Jag tror också att det är viktigt att vara närvarande i möten med alla människor och det känner jag oftast att jag är.

På fritiden sjunger Jennifer i operagruppen Figaro i Linköping.

- Där har jag varit med sen jag var barn, så det är väldigt viktigt för mig. Men jag ägnar också mycket av min fritid åt att städa, tvätta, laga mat… Jag kör fjorton maskiner tvätt i veckan. Och så alla dessa strumpor som ska paras ihop!

Taizé är en plats i Frankrike dit många åker för att söka efter gemenskap med Gud genom gemensam bön, sång, tystnad, personlig reflektion och samtal. Där har Jennifer spenderat mycket tid.

- Det formade min andlighet och gav mig självförtroende att klara nya uppgifter. Det är inte de vuxna som tar ansvar och ungdomar som konsumerar upplevelser i Taizé, utan ungdomar tar själva ansvar fullt ut för allting.

Jennifer tog chansen att växa under tiden i Taizé. Hon jobbade med städning och hade ansvar för avlopp, transporter, soptömning och annat som hon aldrig gjort förr.

- Det var bara att kämpa på och tro på sig själv. Tiden där har betytt mycket för hur jag ser på livet, jobb och på församlingens liv. Gemenskapen i att man där ber tillsammans tre gånger om dagen är någonting speciellt.

Som vuxen har Jennifer och hennes familj bott tio år i en by nära Taizé. De är nu tillbaka i Sverige sedan i somras och Jennifer är tillbaka som präst efter tio år som hemmamamma.

- Jag ser fram emot att få skapa relationer med församlingen på lång sikt. Jag vill stanna kvar här.