Välkommen Emelie!

En nybliven präst gör alltid sitt första tjänsteår som pastorsadjunkt. Emelie Hjerth prästvigdes i juni och arbetar nu i Åkerbo församling.

När vi träffas har Emelie just haft sin första lunchandakt. En hel rad barn i ring på kormattan i Gistad kyrka fick henne att stryka plan A och ta plan B istället (B som i barn).

– Det känns meningsfullt att få möta barn i gudstjänsten. Och det känns fint att vara just här i Gistad där både min morfar och farfar kommer ifrån. Hon pekar glatt på dopfunten.
– I den är jag döpt!

Hennes väg in i prästyrket har inte varit spikrak. Hon började läsa teologi men utbildade sig sedan till socionom och arbetade som biståndshandläggare. Så småningom stärktes hon i alla fall i att fortsätta sin prästutbildning.

– Det är skönt att äntligen få jobba, jag har pluggat i sammanlagt 9 år. Roligt att få verka där mina släktingar har levat. Jag ser fram emot att få möta människorna här under året som kommer, säger Emelie.

Hon välkomnades under mässan i samband med Törnevallas 200-årsjubileum 10 september

Emelie Hjerth prästvigdes i juni och arbetar nu i Åkerbo församling. Foto: Jarl Asklund

mer om emelie

Ålder: Fyller 30 år i december.

Bor: Självbo i Johannelund.

Läser: På nattduksbordet ligger "Flickan och skammen" av Katarina Wennstam.

Gillar: Löpning.

Text: Maria Bergendahl

Läs mer om Emelie, hennes väg in i kyrkan och barns relation till kyrka och kyrkorum

Läs Emelies avskedsintervju efter året som pastorsadjunkt