Välkommen Elin!

20200828

I Åkerbo församling finns nu pastorsadjunkten* Elin. Hon är uppvuxen i Linköping, men har hunnit att flytta flera gånger. Bland adresserna finns Nässjö, Göteborg och Uppsala, men nu äntligen är hon tillbaka HEMMA. Idag delar Elin en trea med sin sambo i Berga.
Så här beskriver Elin själv sin resa;

Jag har studerat musik i grundskolan och på gymnasiet (Folkungaskolan) samt gått Singer-songwriterlinjen på Liljeholmens Folkhögskola. Efter en tid som ungdomsledare i Nässjö Allians- och Baptistförsamling, några psykologikurser vid Göteborgs universitet och ett år som volontär i storköket på Ralingsåsgården utanför Aneby valde jag att börja läsa teologi med sikte på att bli präst i Svenska kyrkan. Fram tills dess hade jag varit engagerad i EFK (Evangeliska frikyrkan) men efter upptäckten av tidebön, Svenska kyrkans historiska förankring och sättet att fira gudstjänst så var det präst i Svenska kyrkan jag ville bli. På grund av gudstjänstuttryck, värderingar och människosyn kände jag att jag behövde lämna mitt tidigare samfund. Idag kan jag se lite mer nyanserat på olika kristna samfund och tycker att ekumenik är väldigt viktigt, men det var ett tag där då jag verkligen behövde ta avstånd från mitt gamla samfund. Som präst är jag dock tacksam för att jag har olika erfarenheter i bagaget.

Foto: Daniel Lönnbäck

Att utbilda sig för att jobba i kyrkan var dock inte självklart. Länge tänkte jag att jag skulle bli lärare, och musiken har alltid varit ett stort intresse, men nyfikenheten och suget efter att läsa teologi var större. Jag är nog en sån som söker förstå och tolka själv. Våren 2013 kände jag mig kallad till uppdraget som präst. Utbildningen har varit en lång väg med mycket kamp och grubblerier, och jag är så oerhört glad att vara på andra sidan prästvigningen.

När jag inte pluggar eller jobbar tycker jag om att röra mig och se mig om. Jag reser gärna, tittar på kyrkor, upplever kultur och teater, lär mig om historia, cyklar och vandrar. När jag är inomhus blir det matlagning, läsa och skriva dagbok, sy och pyssla mm.

Denna sommar har jag och min sambo just upptäckt pilgrimsvandrandet! En klockren kombination av många intressen.

Att få komma till Åkerbo med alla vackra medeltida kyrkor känns helt rätt och jag ser fram emot att lära känna församlingen!

Välkommen hem säger vi till Elin!

*Pastorsadjunkt är den första tjänst som en nyvigd präst får. Det innebär att man under det år som man är pastorsadjunkt får handledning i sitt arbete av en erfaren prästkollega.