Ungdom

Ungdomar är en viktig del av Åkerbo församling oavsett om de är konfirmander, med i ungdomsgruppen eller är Unga ledare.

Leo Rystam och Felicia Jonsson berättar om hur det är att vara Ung ledare.
Leo Rystam och Felicia Jonsson berättar om hur det är att vara Ung ledare i Åkerbo församling. Foto: Göran Billeson

En plats att växa på

Vill du lära dig ledarskap i praktik och teori? Vill du efter konfirmationen se vad kyrka är? Vara en förebild för andra unga? Ha roligt? Ja, svarade Leo Rystam och Felicia Jonsson och började ledarskapsprogrammet Unga ledare.

Vi träffas i Linghems församlingsgård en av de första dagarna på det nya året.
Det märks att det är Felicias och Leos hemmaplan, de sjunker vant ner i den bekväma soffan i ungdomsrummet där vi ska samtala om deras roll som Unga ledare i församlingen. Leo och Felicia har haft olika vägar in i uppdraget. Felicia räknar snabbt ut att hon varit Ung ledare i fyra år nu, sedan hon konfirmerades
– Oj vad lång tid, säger hon förvånat.
Leo berättar att han tog en liten annan väg. Han var pilgrimskonfirmand, men fortsatte inte som ung ledare efter konfirmationstiden, men han tappade inte kontakten med församlingen utan firade gudstjänst regelbundet.
– Jag tycker om gudstjänster så mycket, dom är så mysiga, säger Leo. Han blev Ung ledare några år senare efter att han och en barndomskompis kommit överens om att de ville bli Unga ledare. Leo har varit Ung ledare i två år nu.
Under hösten har båda dessutom arbetat som ungdomsassistenter, Leo i Linghem och Felicia i S:t Martin i Ekängen.
Jag undrar vad de gjort som ungdomsassistenter och de berättar att de fått göra många saker. Bland annat ha hand om ungdomsgrupperna tillsammans med en präst i S:t Martin och en pedagog i Linghem.
– Jag tycker ungdomsgrupperna är ett bra sätt att nå ut till ungdomarna, för annars kan jag tycka att det blir för avlägset på något sätt, om det inte är inriktat till ungdomar, säger Felicia och tillägger:
– I början när jag konfirmerade mig tyckte jag inte om gudstjänsterna. De var jättelångdragna, prästen pratade jättemycket och man förstod inte riktigt, man hade svårt att relatera.
– Så är det ju, ungdomarna söker sig inte till gudstjänsten på det sättet, så ungdomsgruppen är ett sätt att skapa en samlingsplats, fyller Leo i.
– Just det, och man behöver inte vara kristen för att komma på träffarna, de är öppna för alla. Det är en jättebra gemenskap, man träffar jättemånga vänner, avslutar Felicia.
Felicia och Leo berättar om andra saker de gör i församlingen, om gudstjänsterna de deltar i och om kontakten över generationerna, hur mycket de tycker om att möta människor som är äldre än dem själva. De berättar också om hur mycket engagemanget som Unga ledare betytt. Felicia har utvecklats genom att få ta ansvar, reflektera över saker och genom förtroendet hon fått från församlingens anställda. Hon säger att hon är mer framåt nu än tidigare. Leo instämmer och säger att de får så mycket tillbaka.
Vad är det ni får tillbaka då?
– Glädje, svarar Leo och ler.
– Och se att andra tycker om det man gör, säger Felicia.
Text: Emelie Hjert

Texten är hämtad från Församlingsguiden nr 1 2017.

Vill du bli konfirmand?

Läs mer om att konfirmeras i Linghem, Ekängen eller Tallboda.

ungdomsgrupp

Ungdomsgruppen i Åkerbo är till för dig från 13 år och uppåt. Träffa polare, musik, fika, chill, party och olika teman. Information: Emma Björkman eller Facebooksidan ”UG Åkerbo”. Tid: Tisdagar 18.00- 21.00 i S:t Martin, Ekängen och onsdagar 18.00-21.00 i Linghem.

BEAT-kväll

Martin Modéus (mitten) deltog i musiktävlingen.
När Ungdomskvällen BEAT fyllde tre år var biskop Martin Modéus med på firandet.

BEAT Ungdomskväll är en mysig helkväll med talkshow, dj/band, spännande gäster och lovsång med Gud i centrum. Från 13 år och uppåt. Höstens Beatkväll har temat "Light" och äger rum 30 november 20.00.
Information: Facebooksidan ”BEAT ungdomskväll”.

Jesus ser till alla människor

Felicia Jonsson Foto: Göran Billeson

Ålder: 19 år
Bor: Ekängen
Gör: Sista året på Folkungaskolan i Linköping.
Framtiden: Jag har många drömmar, t ex att bli volontär och få hjälpa andra människor. En annan dröm är öppna ett eget café.
Fritidsintressen: Jag bakar ofta eller lagar italiensk mat.
Bäst i Bibeln: Jag gillar hur Jesus ser till alla människor, inte bara de som är rikast eller populärast utan även de som inte är lika omtyckta som till exempel i berättelsen om Sackaios.

Politiskt engagerad

Leo Rystam Foto: Göran Billeson

Ålder: 19 år
Bor: Bankekind
Gör: Sista året på Kunskapsgymnasiet i Norrköping
Framtiden: Jag funderar på att studera till läkare.
Fritidsintressen: Läsa, löpträna och engagera mig politiskt.
Bäst i Bibeln: Matteus 6:34 ”Gör er därför inga be­kym­mer för mor­gon­da­gen. Den får själv bära si­na be­kymmer. Var dag har nog av sin egen plåga”.