Ulf Hjertman i Vårdsbergs kyrka.
Foto: Jarl Asklund

Välkommen Ulf!

2013-11-25 Efter sex år som präst i Åkerbo är Ulf Hjertman församlingens kyrkoherde. Han efterträder Fredrik Lennman som i somras började nytt arbete i Mjölby, i det nybildade Folkungabygdens pastorat.

- Det ska bli spännande att leda den här ganska brokiga församlingen. I Ekängen, Tallboda och Linghem ökar inflyttningen, särskilt av barnfamiljer. På landsbygden bor många äldre. Ofta har de bott här länge och har sina förväntningar på kyrkan.

- Vi behöver alltså vara varsamma med de traditioner som finns. Samtidigt ska vi vara öppna för nya behov och intressen, säger Ulf Hjertman, som började sin yrkesbana som mentalskötare.

Intresset för människor har han tagit med sig i prästyrket. 2003 arbetade han som sjukhuspräst på Karsuddens rättspsykiatriska klinik. Han har gått S:t Lukasstiftelsens psykoterapeututbildning och har några människor i samtal.

- För mig är det en viktig del av mitt yrke som präst. Jag vill hålla mig à jour med det terapeutiska förhållningssättet.

Ulf Hjertman bor i Mjölby med sin hustru som är specialpedagog. De två utflugna sönerna studerar.

Vad hade du jobbat med om du inte blivit präst?

- Som psykoterapeut.

Hör Gud bön? Tvivlar du ibland?
- Gud hör bön, men svaren är inte alltid och kommer inte alltid som man tänker sig. Tvivlar? Nej, men ibland saknar jag mer direkt handledning.

Favoritpsalm?
- "I Guds tystnad får jag vara", psalm 522.

Bästa sättet att förbereda en predikan?
- Att följa med i det som sker runt omkring mig, genom möten, samtal och tidningar. Sedan läser jag söndagens texter och försöker förstå vad de vill säga oss människor i vår tid.

Vackraste platsen i Åkerbo församling?
- Det finns ett vägavsnitt när man åker från Ekängen mot Östra Harg, där slättlandet möter Roxen. En sensommarkväll, efter ett dop i S:t Martin, blev jag sittandes där en lång stund. Allt ramades in av kvällssolens sken.

Vad gör du en ledig söndag?
- Jag brukar gå på mässa hemma i Mjölby men i fortsättningen blir det oftare att jag åker till Åkerbo. Jag ägnar mig åt trädgården eller huset och lagar söndagsmiddagen.

Text och intervju: Katarina Sandström Blyme