Läs mer om renoveringar

Sedan en tid pågår ett minst sagt intensivt renoveringsarbete i Åkerbo församling. I somras påbörjades arbetet med att putsa om Askeby kyrka. Därefter har ansiktslyftningarna fortsatt i Törnevalla kyrka, Lillkyrka kyrka och Vårdsbergs kyrka - och fler är på gång.

- Många bollar är i rullning och nya ska börja rulla. I mitten på september lagas till exempel takfoten på södra sidan i Törnevalla kyrka. Sprickor ska också lagas.

Under hösten installeras ett nytt system för uppvärmning av kyrkor och församlingshem. Fastighetschef Fredrik Åstrand förklarar hur systemet fungerar:

- Det är ett webbaserat styr- och reglersystem som är kopplat till vårt bokningsprogram. Om vi till exempel bokar ett bröllop "vet" kyrkan att den ska vara uppvärmd på energieffektivaste sätt en timme före förrättningen.

- Efteråt sänks värmen automatiskt till den så kallade daggpunkten plus 5-7 grader, vilket är mest skonsamt för kyrkans inventarier. Vi räknar med att minska minst 40 procent av energibehovet, en rejäl kostnadsbesparing alltså.

Du började arbeta i Åkerbo församling i vintras. Nu har du blivit varm i kläderna. Hur känns det att arbeta i kyrkans värld?

- I love it! Jag lär mig saker varje dag, inte minst historia. Jag får träffa många duktiga människor som bär på fantastiska kunskaper.

- Kyrkorna är mina babies. Att ha ansvaret att vårda dom är stort för mig. Varje gång jag ser dom blir jag imponerad. Dels av själva byggnaden, dels av alla duktiga hantverkare bakom. Är jag ensam i kyrkan brukar jag passa på att provsjunga. Det är fantastiskt hur stort ljudet blir.

Vad sjunger du?

- Egna låtar, Eagles, Bryan Adams, U2... Eller en låt med Strix Q, kompband till Magnus Uggla på 1980-talet. Den har spännvidd och låter extra bra i kyrkan: "Ohh varje natt känns som en dröm, som gör mig fri från verklighet och ansvar, det gör att jag blir varm och öm... "

Text: Katarina Sandström Blyme
Foto: Fredrik Åstrand