Läs mer om Laila

Laila Dahlqvist är Tallbodabo sedan många år. Församlingsgården Samlan ligger bara några hundra meter från bostaden och tur är väl det med tanke på hur ofta hon är där. Måndagar och torsdagar kommer hon tidigt för att tillsammans med värdinnan Branca Kokic förbereda lunch för allmänheten.

2012-01-05

- Jag hjälper till med allt. Branca är jätteduktig, vi kompletterar varandra väldigt bra. Visst är jag trött när jag kommer hem men det är det värt. Arbetet ger så mycket glädje, säger Laila Dahlqvist, en av Åkerbo församlings många ideella medarbetare.

Första kontakten med Samlan togs för elva år sedan. Barnbarnet Willhelm blev länken in i verksamheten.

När det var dags för dagis fick han en plats långt hemifrån, på T1. Då sa jag till min dotter att jag tar hand om Wille tills han får en plats i Tallboda.

Dagarna med barnbarnet var inspirerande för Laila Dahlqvist som haft det kämpigt ett tag. Besöken på barntimmarna i Samlan blev ytterligare grädde på moset. Sedan dess har hon fortsatt komma till församlingsgården, som medhjälpare.

Hon finns med i församlingen även på andra sätt. I många år bodde hon granne med Rystad kyrka där hon är kyrkvärd i Markusgruppen, en grupp som förbereder söndagens mässor.

- Jag är med och leder söndagsskolan, det är väldigt roligt. Barnen ger så mycket tillbaka och vi som håller i det hela arbetar väldigt bra tillsammans.

Hennes egna söndagsskoleår var ljusa:

- Jag har otroligt fina minnen från den tiden. Jag hade en sådan där riktig fröken med knut i nacken och hon förmedlade Bibelns berättelser på ett fängslande sätt. Det var flanellograf, guldstjärneutdelning och sparbössa med en bockande negerpojke.

Laila Dahlqvist gick i söndagsskola från 3 års ålder ända fram till konfirmation. Barnen som kommer till söndagsskolan i Rystad är i förskoleåldern.

- De är små och får delta på sina villkor. Jag har märkt att även de små kan göra väldigt mycket och att de växer av förtroendet.

Som exempel nämner hon att barnen är med och tar upp kollekt under mässan. Men mest är de i sakristian där de sjunger och får lyssna till berättelser som anknyter till mässtemat.

- Vi försöker anpassa berättelserna så att de inte blir svåra eller skrämmande, till exempel när det handlar om döden. Ibland utgår vi från Barnens bibel. Vi har förbön om barnen har någon de vill att vi ska be för.

Hur roligt Laila Dahlqvist än tycker att det är att arbeta med luncherna i Samlan och söndagsskolan så har hon bestämt sig för en time-out.

- Nu blir det Lisa-tid ett tag framöver, säger hon och lyfter upp sin keldjursöta tioveckors-valp  i famnen.

Men när Lisa vuxit till sig och klarar att bli lämnad till mammalediga dottern några timmar, då får vi se Laila i köket och kyrkan igen.

Text och foto: Katarina Sandström Blyme

Något för dig?

Vill du också engagera dig ideellt i Åkerbo församlings verksamhet? Vara med i någon av våra gudstjänstgrupper? Hjälpa till med soppluncher? Finnas till hands på verksamhetsdagar? Kanske något annat?

Vänd dig till någon av våra pedagoger.