Läs mer om Cash

Nära en vecka efter invigningen av S:t Martin strömmade människor åter till Ekängens nya kyrka. Delar av Johnny Cashs rika låtskatt framfördes under namnet "The man in black and white".

- Vilken fantastiskt vacker kyrka, säger prästen själv, Mikael Billemar som tillsammans med sina vänner blivit mycket populära för Cash-tolkningarna de framför när de inte spelar irländsk folkmusik på fester och pubar.

Mikael Billemar arbetar i Charlottenborgskyrkan i Motala och därifrån kommer också Charla Gospel Choir som medverkar i Cash-programmet.  Kören leds av Gunilla Djerf som också är en av Vännerna.

Dagarna före musikgudstjänsten drogs Mikael Billemar med feber och halsont så det var med viss oro han närmade sig söndagen.

- Men med vilja och Ipren går allt. Jag är mycket glad att konserten blev av. S:t Martin är ett väldigt intimt kyrkorum och därför  vi fick den närkontakt som Cashlåtarna kräver. Det kändes bra att bygga upp en stämning tillsammans med församlingsborna, säger Mikael Billemar.

Text: Katarina Sandström Blyme

Nästa Cash-konsert: 2 juni kl 19.00: Plats: Furulid, Varamon i Motala