Ellen ser fram emot Alla Helgons dag

Ellen Clasén.
Foto: Katarina Sandström Blyme

2011-10-25

Ellen Clasén, en av församlingens Unga Ledare, tycker mycket om Allhelgonahelgen.

- Vi gör fint vid graven, tänder ett ljus och sitter tillsammans. Det är mysigt med alla levande ljus. Jag tycker särskilt mycket om att sitta vid min mormors grav.

Till vardags går den 16-åriga Örtomtatjejen på Birgittaskolans vårdprogram. Under hösten gör hon praktik på ett äldreboende. På fredag åker hon direkt därifrån till familjegravarna i Åtvidaberg.

- Ända sedan jag var liten har jag och mamma åkt till kyrkogården för att tända ljus, säger hon.

*****************

Nu är tiden då vi tänker på dem som gått bort. Kyrkogårdarna fylls av levande ljus och kanske gör det sorgen lättare att bära.

Välkommen att dela dessa dagar tillsammans med Åkerbo församling. Vi håller våra kyrkor öppna för ljuständning, musik, kaffeservering,  minnesgudstjänster och mässor. Under mässorna och gudstjänsterna finns diakonerna Elisabeth Tegnevik och Pernilla Enström med.

Ett par rader ur Erik Blombergs dikt "Var inte rädd för mörkret", (1920) vackert tonsatt av organisten Fredrik Sixten påminner oss om hur ljus och mörker samspelar:

Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
Vi ser ju inga stjärnor där intet mörker är.