Hej igen Elin!

Kanske har du sett ett välbekant ansikte i församlingen under hösten, för Elin Strömblad är tillbaka i Åkerbo!

Hon har varit kyrkoherde i Vist Vårdnäs församling under drygt fem år, men innan dess var hon medarbetare i Åkerbo i nästan tolv år, först som komminister och senare som arbetsledare. Under åren hos oss var hon bland annat med i projektet att bygga S:t Martins kyrka.

-       Det är kul att komma tillbaka! Framför allt att se alla förändringar som skett. Vi samarbetar mer inom personalen och har nya verksamheter som förskola och samtalscentrum, så har ju vaktmästarna fått en gemensam lokal, Noomis kapell har byggts i Samlan och vi har ett tillagningskök i Ekängen!

Under Elins tid i Åkerbo gjordes en undersökning där vi bland annat frågade våra församlingsbor om vad de önskade att vi satsade på framöver.

-       Församlingen ville ha förskola, äldreboende och mer samtalsmöjligheter och nu har vi två av tre. Fantastiskt bra jobbat!

Planen är att Elin skall vara i Åkerbo under ett år framöver.

-       Nu är jag här i Åkerbo till augusti 2023 och det jag skall göra under den här tiden är att hjälpa kyrkoherden i det administrativa och samordna personal och ideella kring Törnevallamässan. Det är främst roligt att komma hit och träffa församlingsbor, det är lite som att komma hem igen.

Elin har ett imponerande minne och hon känner igen och blir igenkänd i möten med församlingsbor som hon inte sett på väldigt länge.

-       Jag är bra på att möta människor. Man har ju band till familjen i generationer. Ibland har man döpt, konfirmerat, vigt och begravt i samma familj. Då får man ett särskilt band och minns varandra länge.

Känner du dig välkommen tillbaka?

-       Självklart! Men det är inte alls som när jag kom hit första gången. Då skulle man först lära sig att hitta mellan kyrkorna, sen hitta bästa vägen. Nu kan jag dem redan och ser fram emot att träffa er som bor här igen.

Intervjuer med anställda

Vill du lära känna vår personal? Här finns flera intervjuer.

Information och kontakt

Hur styrs Åkerbo församling? Hur kan jag påverka? Var hittar jag protokoll från kyrkorådsmöten? Hur gör jag för att gå med i Svenska kyrkan?