Hej då Anna, välkommen Emma!

Sommaren 2017 slutade Anna Westerling arbeta som pedagog i Åkerbo församling. Emma Björkman tog över.

Det roligaste jag kan tänka mig”, säger Anna Westerling. ”Jätteroligt”, säger Emma Björkman.

Att arbeta med ungdomar i kyrkan verkar vara ett drömjobb. Åtminstone för pedagogerna Anna och Emma som i våras jobbade tätt ihop.  Relativt nyanställda Emma fick inblick i hur församlingens ungdomsarbete är upplagt, ett arbete som Anna ansvarat för i tio år.

Hösten 2017 axlade Emma Björkman ansvaret efter Anna Westerling som arbetat som församlingspedagog i Åkerbo i nästan tjugo år. Foto: Peter Jigerström

I höstas tog Emma över efter Anna som börjat ett nytt jobb. Nästan 20 år i församlingen hann det bli för Anna som säger:
– Det har varit utveckling hela tiden. Jag började som barntimmeledare i Gistad prästgård där jag var med och utvecklade barn- och familjeverksamheterna. Efter tio år fick jag ansvaret att utveckla församlingens ungdomsarbete.
– Nu börjar en ny tioårsperiod, det känns jättespännande.

Båda tycker att unga är tacksamma att arbeta med eftersom de är i en ålder då mycket händer.
– Det är väldigt roligt att följa deras utveckling, som individer och inom gruppen. Deras kreativitet och andlighet växer, säger Anna och Emma tillägger:
– Vi kan lyfta ungdomar, till exempel de som inte är så tongivande i andra sammanhang, de blyga och osäkra. Mer självsäkra ungdomar får utrymme att visa nya, mer sårbara sidor.

Emma arbetade länge inom skolans värld och känner att hon med sitt nya jobb hittat rätt.
– Bara det att få starta dagen i stillhet med en bönestund där vi önskar varandra ”Herrens frid”. Tänk om alla fick börja sin arbetsdag så!

Katarina Sandström Blyme