De ställer upp för cykelkyrkan

2012-07-15 Cykelkyrkan i Östra Harg gjorde 2012 sin tolfte säsong. Tack vare alla ideella krafter som öppnar och stänger kyrkan, bakar bullar, förser traktens barn med glass och släcker törsten hos tyska cyklister.

Berit Jendeberg samt Inger och Björne Elebring är några av eldsjälarna bakom cykelkyrkan i Östra Harg.

- Vi tar oss tid för vi tycker det här är så roligt, säger Inger och Björne Elebring på frågan hur tiden räcker till för att hålla igång cykelkyrkan.

De och ett 15-tal andra Östra Hargsbor bemannar cykelkyrkan dagligen under tre veckor. Paret har varit med från första året. Det har också Berit Jendeberg:

- Vi drog igång det här eftersom det var lite glest med fikaställen för cyklisterna på Sverigeleden som går förbi Östra Harg, säger hon och berättar att besökarna är en blandning av ortsbor, sommargäster och förbipasserande.

Första gästerna för denna sommar var en tysk familj  på väg från Mem och västerut.

- De såg vår affisch nere vid vägen och tyckte det verkade finnas något ätbart här, skrattar Berit Jendeberg.

Tre gånger under säsongen finns Östra Hargs hembygdsförening på plats med bilder, skrifter och svar på ett och annat. Då kan "...det var hon som var gift med korvhandlarns son..." höras vid caféborden.

Tisdagar och torsdagar hörs barnröster. Då håller församlingspedagoger i barnverksamhet. Onsdagkvällarna är vikta för Musik i sommarkväll och efteråt grillas det.

Efter tre veckor tas vägkyrks-skylten ned. Vi gissar att den kommer upp nästa sommar igen...

Text och foto: Katarina Sandström Blyme

Gofika väntar den som kommer in i församlingsgården.