BEAT treårsjubilerar

Ungdomskvällen BEAT har funnits i tre år. Fredag 29 november var det dags för treårsjubileum. En tre meter lång tårta och biskop Martin Modéus förgyllde kvällen i Linghems församlingsgård.

Foto: Jarl Asklund

- En stor applåd för kvällens gäst, biskop Martin Modéus! När Linköpings stifts biskop äntrade scenen var det hans första besök i Linghems församlingsgård.

BEAT-kvällen till ära badade församlingsgården i ljus och ungdomar i alla åldrar. Med både allvar och humor svarade biskop Martin på Jonathan Westerling och Johannes von Malorties frågor om allt från tro till tvivel.

Bland annat avslöjade han sin passion för bordshockey, något hans tidigare konfirmander blivit varse.

- Jag brukade vinna över dem med siffrorna 30-2!

På frågan om var Gud finns kom svaret:

- Gud finns i allt vi möter. I träd, i människor. När man möter en annan människa kan man viska tyst för sig själv "tack Gud, nu ser jag dig".

Ett annat "tips från coachen":

- Innan du somnar, tänk igenom dagen och försök minnas de goda saker som har hänt. Du kommer märka att Gud har gett dig en massa goda gåvor.

För många av ungdomarna var det första mötet med biskop Martin. Efter mässan, när det var dags att hugga in på den tre meter långa tårtan, var det många i minglet som passade på att prata med honom. En del gick längre än så. När biskop Martin satt på sig ytterkläderna och var på väg ut rusade två ungdomar fram: "Vi måste få ge dig en kram!"

Kanske en av Guds gåvor som biskop Martin tänkte på innan han somnade för kvällen.

Text: Katarina Sandström Blyme

2013-11-29