Våra olika gravskick

Kyrkogården är en viloplats med flera möjligheter

En av de frågor som kommer när en nära anhörig avlider är vilken form av gravsättning man ska välja. Jordbegravning eller kremering? Egen grav eller aska som sprids? Många berättar för sina anhöriga om hur och var de vill bli begravda i framtiden. Om en avliden person inte har berättat, eller lämnat några önskemål efter sig, får de anhöriga ta ställning till en bra lösning.

För gravsättning med gravrätt finns olika alternativ. Gemensamt för dem är att gravrättsinnehavaren får sätta upp en gravsten efter skriftligt godkännande från kyrkogården.

Vad är en gravrätt?

Rätten till gravplats kallas gravrätt. En gravrätt tillkommer då en gravsättning skett eller en formell upplåtelse gjorts. Som bevis för gravupplåtelsen skrivs ett gravbrev. En gravrätt gäller i 25 år och kan därefter förnyas 15 år i taget. Innehavaren av gravrätten bestämmer vem och vilka som ska gravsättas på gravplatsen och hur den skall smyckas. Samtidigt innebär gravrätten en skyldighet att vårda gravplatsen så att den hålls i ordnat och i värdigt skick.

De begravningsformer som vi kan erbjuda med gravrätt är:

Urngravplats

En gravplats som upplåts med gravrätt för viss tid och med möjlighet till förlängning. Gravrättsinnehavaren har ansvar för skötsel av graven. Gravskötselavtal kan tecknas med församlingen. Gravplatsen kan också utformas så enkelt att ingen särskild skötsel krävs.

Kistgravplats

Här liksom för urngravplats gäller gravrätt för viss tid, med möjlighet till förlängning så länge någon är beredd att vara gravrättsinnehavare och ser till att graven sköts. Skötselavtal kan också här tecknas med församlingen eller kan graven utformas så att ingen särskild skötsel krävs.

Gravplats utan gravrätt:

Minneslund

Detta är en anonym begravningsform. De anhöriga är inte närvarande vid gravsättningen och blir inte informerade om var den avlidnes aska finns. Det finns en gemensam smyckningsplats där anhöriga får sätta snittblommor och gravljus. Ingen annan smyckning får förekomma, förutom från Allhelgonahelgen fram till siste februari, då man får smycka med gravlykta och granriskrans eller dylikt.

Vi har två minneslundar:

Gamla minneslunden på nya begravningsplatsen i Transval och
Nya minneslunden på gamla kyrkogården vid Åhus S:ta Maria kyrka.

Minneslunden

Askgravlund

Här gravsätts askan eller urnan i en vildmarksäng. De anhöriga är inte närvarande vid gravsättningen och blir inte informerade om var den avlidnes aska ligger. Däremot sätter man här upp en namnplatta i brons på en gemensam plats. Liksom i minneslunden finns i askgravlunden en särskild smyckningsplats där anhöriga är välkomna att smycka med snittblommor och gravljus.
Ingen annan smyckning får förekomma, förutom från Allhelgonahelgen fram till siste februari, då man får pryda med gravlykta och granriskrans eller dylikt, i den för årstiden ditlagda granrisbädden.

Ljusbärare i Askgravlunden.